Klage over SSLUG til datatilsynet

Hej SSLUG'ere

Vi (admin) fik for to år siden en klage over at et SSLUG medlem havde
skrevet til en postliste, hvor klageren selv havde anført sit
telefonnummer og emailadresse i footeren, hvorefter admin fjernede denne
information under en time efter vi fik klagen.

Klageren forstod ikke at han herefter stadig kunne finde sit telefonnummer
og emailadresse på "Internettet" - hvilket var en Google cache. Klageren gik
så videre til det danske datatilsyn, som nu i deres visdom har har syltet
sagen i godt to år.

Referencer:
-----------
http://www.sslug.se/emailarkiv/announce/2003_07/msg00000
http://www.sslug.se/emailarkiv/announce/2003_08/msg00002

Nu har SSLUG modtaget svar for et par uger siden (midt i sommerferien), og
allerede nu i dag en rykker om svar inden tre uger. Smukt efter to år...

Det morsomme er at SSLUG og Google er blevet anklaget i denne sag. Google
svarede bare aldrig datatilsynet, så det gav ikke yderligere problemer for
dem - smukt.

SSLUG har nu fået "dom". Vi skal
A) Indhente et klart samtykke (gerne skriftligt) om at indlæg skrevet til
   SSLUGs lister kan og vil blive offentliggjort på
   www.sslug.dk/emailarkiv/

   A1) jeg har derfor tilføjet tekst om dette på
       http://www.sslug.dk/tilmeld

   A2) Hvis man skriver til sslug-announce-subscribe(på)sslug.dk, så får
       man nu også teksten
          BEMÆRK BEMÆRK BEMÆRK

          Det danske datatilsyn kræver, at du giver SSLUG
          lov til at offentliggøre dine email indlæg i
          SSLUG emailarkiv på www.sslug.dk.

          Hvis du ikke tillader dette, kan du ikke tilmelde dig SSLUG
          og derefter skrive indlæg - og i så fald bør du
          ikke svare på denne email.

   A3) hvad gør vi med eksisterende medlemmer?

B) Jeg er ved at re-indeksere emailarkivet så alle emailadresser tages
   ud - det er i øvrigt godt mht. spam.
   Det er en god retning men det koster at jeg reindekserer 2121
   måneds web-arkiver med over 100.000 indlæg.
   (Hvis I kigger nu, kan f.eks. se
   http://www.sslug.dk/emailarkiv2/bog/2000_12/msg00086.utf8.html
   i forhold til
   http://www.sslug.dk/emailarkiv/bog/2000_12/msg00086.utf8.html)
   Jeg bytter rundt når det er færdig og emailarkiv2 ryger så ud.

C) Datatilsynet beder SSLUG om at løbende gennemgå vores postarkiver
   og slette det som ikke længere er nødvendigt at registere.
   Hvis jeg skal være MEGET politisk korrekt her - så undrer jeg
   mig personligt meget over dette. Jeg kan øvrigt sagtens udtrykke
   mig mindre mindre korrekt over det :)

Kommentarer?

MVH

 Audience:  What do you want, Eric?
 Eric:  I want to live in a world where software doesn't suck.
 Richard:  Any software that isn't free sucks.
 Linus:  I'm interested in free beer.