Re: [FORENING] Klage over SSLUG til datatilsynet

On Wed, Aug 10, 2005 at 12:27:13AM +0200, Peter Toft wrote:

> [...]

>    SSLUGs lister kan og vil blive offentliggjort på
>    www.sslug.dk/emailarkiv/
>
>    A1) jeg har derfor tilføjet tekst om dette på
>        http://www.sslug.dk/tilmeld
>
>    A2) Hvis man skriver til sslug-announce-subscribe(på)sslug.dk, så får
>        man nu også teksten
>           BEMÆRK BEMÆRK BEMÆRK
>
>           Det danske datatilsyn kræver, at du giver SSLUG
>           lov til at offentliggøre dine email indlæg i
>           SSLUG emailarkiv på www.sslug.dk.
>
>           Hvis du ikke tillader dette, kan du ikke tilmelde dig SSLUG
>           og derefter skrive indlæg - og i så fald bør du

Det skader ikke at skaere det ud i pap ved tilmelding,
men datatilsynet har et stort problem med usenet og
alle de BBS/forum's der findes hvor alle indlaeg
ogsaa er "offentlige".

>    A3) hvad gør vi med eksisterende medlemmer?

afmelde dem ?, hvilket virker noget drastisk,
saa  sender blot en email om dette?
(eller der skal laves noget avanceret svar-email-robot
 hvor man  er "afmeldt" indtil man har svaret, men
 jeg ved ikke om vores mailrobot/ezmlm kan dette
 uden stoerre programmering)

> B) Jeg er ved at re-indeksere emailarkivet så alle emailadresser tages
>    ud - det er i øvrigt godt mht. spam.

Ja det kan goeres i Mhonarc opsaetningsfilerne.

>    Det er en god retning men det koster at jeg reindekserer 2121
>    måneds web-arkiver med over 100.000 indlæg.
>    (Hvis I kigger nu, kan f.eks. se
>    http://www.sslug.dk/emailarkiv2/bog/2000_12/msg00086.utf8.html
>    i forhold til
>    http://www.sslug.dk/emailarkiv/bog/2000_12/msg00086.utf8.html)
>    Jeg bytter rundt når det er færdig og emailarkiv2 ryger så ud.

at fjerne email hjaelper dog ikke meget paa email og news,
kun i emailarkivet.
Paa http://forum.sslug.dk/newsportal/ er email dog filtreret
fra, dog ikke hvis folk skriver email adresser i selve
indlaeget. Til gengaeld er siderne sat op til ikke at
blive indekseret (af google mfl.)

> C) Datatilsynet beder SSLUG om at løbende gennemgå vores postarkiver
>    og slette det som ikke længere er nødvendigt at registere.
>    Hvis jeg skal være MEGET politisk korrekt her - så undrer jeg
>    mig personligt meget over dette. Jeg kan øvrigt sagtens udtrykke
>    mig mindre mindre korrekt over det :)

Ja men alt er da noedvendigt at "registrere", hvordan
skal man vurdere hvad skal fjernes, og i givet fald
hvem skulle goere dette ?
Ellers maa vi jo flytte til usenet og saa bruge
groups.google.com ?

Problemet er at datatilsynet tror det er et register
med oplysninger, men det er et offentlig postarkiv/avisarkiv/
aaben opslagstavle med offentlige indlaeg.
Datatilsynet beder vel heller ikke aviserne om at
slette gamle artikler (evt. tage med saksen rundt
paa arkiver og biblioteker) ?

Maaske vi skulle tage dette op med nogle politikere
eller igen tage en snak med datatilsynet som da vist
maa have misforstaaet noget.

--
mvh Frank Damgaard  |