Re: [FORENING] Klage over SSLUG til datatilsynet

Peter Toft skrev:

> Nu har SSLUG modtaget svar for et par uger siden (midt i
> sommerferien), og allerede nu i dag en rykker om svar
> inden tre uger. Smukt efter to år...

I dette tilfælde kan SSLUG vist roligt tillade sig at vente
to år med at svare.

> Det morsomme er at SSLUG og Google er blevet anklaget i
> denne sag. Google svarede bare aldrig datatilsynet, så det
> gav ikke yderligere problemer for dem - smukt.

Det hjælper nok Google yderligere at de ikke bor i Danmark.
Det gør SSLUG så teknisk set heller ikke.  Måske burde SSLUG
kontakte det svenske registertilsyn og bede dem komme med en
udtalelse om webbaserede diskussionsfora.

> [...]
>    SSLUGs lister kan og vil blive offentliggjort på
>    www.sslug.dk/emailarkiv/
>
>    A1) jeg har derfor tilføjet tekst om dette på
>        http://www.sslug.dk/tilmeld
>
>    A2) Hvis man skriver til sslug-announce-subscribe(på)sslug.dk, så får
>        man nu også teksten
>           BEMÆRK BEMÆRK BEMÆRK
>
>           Det danske datatilsyn kræver, at du giver SSLUG
>           lov til at offentliggøre dine email indlæg i
>           SSLUG emailarkiv på www.sslug.dk.
>
>           Hvis du ikke tillader dette, kan du ikke tilmelde dig SSLUG
>           og derefter skrive indlæg - og i så fald bør du

Slutningen er ikke helt god.  Måske:

  »Hvis du ikke kan acceptere at indlæg på SSLUG's
   postlister, nyhedsgrupper og andre fora bliver
   offentliggjort og bevaret for eftertiden i deres helhed,
   kan du ikke bliver medlem af SSLUG.

   Ved at besvare denne email accepterer du at indlæg på
   SSLUG's postlister, nyhedsgrupper og andre fora bliver
   offentliggjort og bevaret for eftertiden i deres helhed.«

>    A3) hvad gør vi med eksisterende medlemmer?

Sender en besked til »sslug.announce« om det danske
registertilsyns afgørelse.  Beskeden kan passende afsluttes
med teksten:

  »Vi formoder at alle SSLUG's medlemmer er opmærksomme på
   at indlæg på SSLUG's postlister, nyhedsgrupper og andre
   fora bliver offentliggjort og bevaret for eftertiden i
   deres helhed.

   Medlemmer der ikke er indforståede med at SSLUG
   fortsætter denne praksis ekskluderes med omgående
   virkning.«

> B) Jeg er ved at re-indeksere emailarkivet så alle
>    emailadresser tages ud - det er i øvrigt godt mht.
>    spam.

Men det er temmelig upraktisk, hvis man skal have fat i en
eller anden.

> C) Datatilsynet beder SSLUG om at løbende gennemgå vores postarkiver
>    og slette det som ikke længere er nødvendigt at registere.
>    Hvis jeg skal være MEGET politisk korrekt her - så undrer jeg
>    mig personligt meget over dette. Jeg kan øvrigt sagtens udtrykke
>    mig mindre mindre korrekt over det :)

Det sidste kan jeg kun anbefale bestyrelsen at meddele det
danske registertilsyn er helt hen i vejret. - Og i øvrigt
formodentlig i strid med SSLUG's forpligtelser i henhold til
(loven om pligtaflevering af websteder).

> Kommentarer?

Jeg er lidt tilbøjelig til at bare sige »Rend mig i r....!«
da SSLUG har hjemme i Lund og postarkivet ikke er et
register (og beslutningen - bortset fra A - tydeligt
demonstrerer det danske registertilsyns imponerende
uvidenhed.

Jacob
--
»Omsorg er den kvindelige aggressionsform!!«
                                   -- Divus Madsen, exam.gud