Re: [FORENING] Klage over SSLUG til datatilsynet

Peter Toft wrote:
> SSLUG har nu fået "dom". Vi skal
> A) Indhente et klart samtykke (gerne skriftligt) om at indlæg
> skrevet til SSLUGs lister kan og vil blive offentliggjort på
> www.sslug.dk/emailarkiv/

Da en person der tilmelder sig til listerne aldrig ved hvem
der ellers er på listen og nye folk hele tiden kommer og
går, kan jeg ikke se nogen principiel forskel mellem at
sende et indlæg til en liste hvor man ikke ved hvem der
modtager det og så at offentliggøre et indlæg på et website.

Er der nogen reel forskel på at offentliggøre sit navn, adresse og
telefon nummer til f.eks. 1000 ukendte danskere eller til hele verden?

Er der nogen reel forskel på at opklæbe et stykke papir med
navn, addresse og telefonnummer på en institution hvor 1000 ukendte
personer læser det, eller på en banegård hvor alle og enhver kan
læse det?

Hvis en person forud for at indsende et indlæg kunne forvente at
have klar opfattelse om hvem der var modtogere, syntes jeg at der
er en lidt mere klar forskel mellem det og så offentliggørelse.

At kræve at alle SSLUGs medlemmer skal skrive under på at deres
emails gerne må offentliggøres syntes at kræve et arbejde der
ikke står mål med hvor trivielt "problemet" reelt er.

>    A1) jeg har derfor tilføjet tekst om dette på
>    A2) Hvis man skriver til sslug-announce-subscribe(på)sslug.dk, så får

Disse to viser til sammen at vi kan komme datatilsynet i møde.

>    A3) hvad gør vi med eksisterende medlemmer?

Intet. Evt. skriv en kommentar i næste sslug-announce besked.

> B) Jeg er ved at re-indeksere emailarkivet så alle emailadresser tages
>    ud - det er i øvrigt godt mht. spam.

Jeg ville mene det var den eneste gode grund.

> C) Datatilsynet beder SSLUG om at løbende gennemgå vores postarkiver
>    og slette det som ikke længere er nødvendigt at registere.

Da gamle indlæg udgør en særdeles værdifuld vidensbank som er nyttige
for nye og gamle SSLUG medlemmer. Derfor er dette irrelevant.

--
  Mvh. Carsten Svaneborg
http://gauss.ffii.org   (offline pga. DNS issues)