Re: [FORENING] Klage over SSLUG til datatilsynet

Carsten Svaneborg wrote:

> Da en person der tilmelder sig til listerne aldrig ved hvem
> der ellers er på listen og nye folk hele tiden kommer og
> går, kan jeg ikke se nogen principiel forskel mellem at
> sende et indlæg til en liste hvor man ikke ved hvem der
> modtager det og så at offentliggøre et indlæg på et website.

Også jeg synes, at Datatilsynet er gal på den. Der har været mailing
lister længe før Datatilsynet blev født. Det er et pudsigt tidspunkt
at kræve ændring i driften af listen.

Man sender et indlæg til en mailing liste med henblik på at det skal
offentliggøres og arkiveres. Det er en del af Internettets kultur at
det er sådan. Der er jo ikke tale om at man offentliggør fortrolig
information. Tværtimod.

Det svarer til at man sender et læserbrev til en avis. Man ønsker
netop at brevet offentliggøres.

Det er absurd at man skal bekræfte at man virkelig mener, at det skal
være offentligt. En anden ting er, hvis en ellers lukket mailing liste,
pludselig åbnes for offentligheden. Kun dér kan en accept fra
brevskriverne være på sin plads.

Jeg mener at nogen SSLUG-diplomater burde opsøge sagsbehandlerne i
Datatilsynet og høre hvad de nærmere har hæftet sig ved. Der er måske
nogle (folketings-)kommentarer til loven, som man kan kigge i for at
blive klogere. Måske de slet har været klar over, hvad de har gjort...

John