Re: [FORENING] Input til ve dtægtsændringer fra BSD-DK

On Wed, Dec 07, 2005 at 09:17:14PM +0100, Peter Toft wrote:

> Jeg har lige diskuteret valgteknik med F3 på #sslug, og jeg faldt så over
> http://www.bsd-dk.dk/vedtaegter_til_gen.php. Jeg kan faktisk rigtig godt
> lide punkterne f-i;
>
> f. Foreningen kan ikke oparbejde en formue ud over hvad der er
>    nødvendig for foreningens daglige drift.
>
> g. Foreningen kan ikke stifte gæld.

dvs. en masse pjat om økonomi og budget og kontingent ?
Det kan vi tage op den dag der indføres kontingent > 0kr
eller SSLUG får indtægter og formue.
Sålænge den eneste formue er nogle mønter er det ikke nødvendigt.

Og egentlig kan vi stifte gæld hvis vi ikke f.eks.  betaler
domæneafgifter ? (eller bortfalder domænet blot ?)

> h. Forening og bestyrelse påtager sig intet ansvar for skader, det være
>    sig personlige eller materielle, der opstår i forbindelse med
>    foreningens aktiviteter.

Den kan man nok ikke helt fraskrive sig. Bla. husker jeg en sag
i Jylland om en el-ulykke i forbindelse med en lysmast til
fodboldbane, og her er det foreningen/bestyrelsen der var
ansvarlig.
Tilsvarende hvis SSLUG's server måske misbruges til spam eller virus
så er det vel også bestyrelsen som er ansvarlig ?

> i. Foreningen hæfter udelukkende med sin formue og der kan ikke gøres
>    regress mod foreningens bestyrelse eller medlemmer.

Det er da vist normalt praksis  i alm. foreninger ?
og står der ikke allerede noget lignende i SSLUG's stadgar?
...snip...

1.4 Ekonomi

SSLUG:s eget kapital växlar. Föreningens medel kommer från av
årsmötet fastställd medlemsavgift samt donationer. Föreningen är
ansvarig för sina ekonomiska förpliktelser genom sitt eget kapital,
ingen enskild medlem är ersättningsskyldig för föreningens skulder
eller åtaganden.

...snip...

> Jeg mener vi skal se nærmere på disse for at senere at få lignende ind i
> SSLUGs vedtægter, hvis muligt. Er punkt h-i lovlige?

Du skal nok læse nogle bøger om foreningsjura og kontakte
jurister med speciale i foreningsjura for at være på den
sikre side, og så skal det måske være svenske bøger
og jurister da vi er en svensk forening.

NB.
Egentlig ser jeg ikke grund til at tilføje noget af ovenstående
i vedtægterne, undtagen det idag er et problem i praksis.

--
mvh Frank Damgaard  |