Re: [FORENING] Input til vedtægtsændringer fra BSD-DK

Frank Damgaard skrev:
On Thu, Dec 08, 2005 at 08:09:35PM +0100, Steen Jensen wrote:

i. Foreningen hæfter udelukkende med sin formue og der kan ikke gøres regress mod foreningens bestyrelse eller medlemmer.

Det er da vist normalt praksis  i alm. foreninger ?
og står der ikke allerede noget lignende i SSLUG's stadgar?
...snip...

1.4 Ekonomi

SSLUG:s eget kapital växlar. Föreningens medel kommer från av
årsmötet fastställd medlemsavgift samt donationer. Föreningen är
ansvarig för sina ekonomiska förpliktelser genom sitt eget kapital,
ingen enskild medlem är ersättningsskyldig för föreningens skulder
eller åtaganden.

...snip...

Tja, der er nu i dansk jura forskel på medlemmer og bestyrelsens ansvar, hvorfor jeg fast holder "Foreningen hæfter udelukkende med sin formue", som i dansk jura er normalformulering i foreningsvedtægter.

Jeg læser det svenske som at betyde det samme som det danske
nemlig:

"ingen enskild medlem är ersättningsskyldig för föreningens skulder
 eller åtaganden."

Jamen, det er da sikkert rigtigt; jeg læser det også sådan, men som jeg skriver, så er det normal foreningsjura i Danmark at skrive ""Foreningen hæfter udelukkende med sin formue", og der er ingen grund til at uddybe det yderligere. Jeg skal så ikke kunne sige, om der gælder andre forhold i svensk juridisk praksis.

Med venlig hilsen

Steen