Re: [FORENING] Software regenskab for SSLUG 2005

Henrik Storner wrote:

> Helt enig ... så vidt jeg husker var der en ret lang diskussion i
> bestyrelsen om hvorvidt det var umagen værd at bruge energi på at
> lave et software regnskab.

Så var regnskab måske det forkerte ord. For mig handler det ikke om at
nogen skulle stå til regnskab, men mere det at vise mulighederne med open
source software.

> Lige nu er situationen ret enkel, idet stort set al software installeret
> på www.sslug.dk stammer fra Debian/Sarge. Eneste undtagelser er svjv
> qmail (mailserver), ezmlm-idx (mailinglister), Hobbit (overvågning)
> samt Tivoli (backup er vist det eneste udestående vi har tilbage fra
> opgraderingen).

For mig er qmail frit nok, jeg bruger det selv (se mit spørgsmål på
sslug.netvaerk shameless plug). Men det var ikke det jeg mente at vi
skulle bruge listen over hvad SSLUG bruger af software til. (Altså om ting
er frie nok).

For mig handler det mere om at folk kan se hvordan SSLUG har valgt at løse
en opgave. Der er måske andre som har samme opgave, men ikke ved hvor man
skal vende sig. Så kan SSLUG være en kilde for inspiration og hjælp.

Derfor synes jeg at en liste kunne være godt.

> Hobbit er i øvrigt under GPL, men blot ikke med i Debian's software-
> arkiv.

> Netop :-)

Jeg kan kun tilslutte mig den holdning.

Jeg har fuld forståelse for hvis admin gruppe evt. skulle have forbehold
både ang. hvilken software som bruges og sikkerheden med mere.

Så Henrik og Henrik I see you point.

Dette var ikke ment som et oplæg til diskusion af hvor fri er fri software
og RMS rules the world ;)

Det var mere om at vise folk: "Sådan har vi løst det. Du kan gøre det
samme - programmerne kan hentes her og her" som jeg forstår ved software
regnskab.

// Magnus