Re: [FORENING] System-drift (Was: Billeder fra arkivet på forsiden)

On Fri, Dec 16, 2005 at 01:11:28AM +0100, Jacob Sparre Andersen wrote:

> [ Keld, kan du ikke prøve at følge opfordringen til sætte fornuftige
>   overskrifter på dine indlæg, når du nu alligevel citerer den? ]

Joh, hvis det bliver en længere ting. Dette er meget relateret
til problemet med manglende billedopdatering, så jeg syntes det
ikke var nødvendigt at skifte emne.

> En systemopgradering er ikke en dum lejlighed til at rydde lidt ud i
> hvilke pakker der er installeret.  Når man skifter distribution, så
> kan man ikke bare kopiere en pakkeliste over og regne med at få den
> samme funktionalitet ind.  Dertil kommer at det er svært at vide hvad
> der kører, hvis det ikke er installeret via pakkesystemet.

jaja, men man kan da sende en advarsel ud.

> Det er ikke mit indtryk.

> Det skrev de også: Alle.

Det betyder da også at ingen crontab driftsting kører.
Og at de ikke har gjort det i over 14 dage.

Men de mener det vist heller ikke. Der er bla
noget logrotation som næsten kører.

> Nu har vi en specifik postliste med alle dem der har konti på
> maskinerne.  Var det ikke mere passende at bruge den?

Ok, det viste jeg ikke. Hvad hedder den liste?

Men det er jo også maskinen generelt der ikke kører, og det
kan jo ses af almindelige brugere på websiderne.
Fx forkerte oplysninger om antal mails på de forskellige
postlister per måned, og at billederne ikke bliver opdaterede på
forsiden.  Noget af dette er mindre synligt. Fx havde du engang
et skript der gennemløb alle websider og tjekkede at de validerede.
Det er jo ikke noget alle og enhver lige opdager med det samme,
at der kan være problemer med dette. Og jeg véd ikke om det stadig
bør køre eller det er blevet dræbt i glemslen. Men hvis alle sådanne ting
bare dør, ja så sander maskinen til, og der bliver flere og flere fejl,
og folk gider måske ikke bruge systemet, når det er så fejlbehæftet.

Hvis vi kunne få en liste over ikke-installerede crontab
ting for root og andre driftskonti (www mm) og også skripter
fra cron.daily weekly mm der ikke er ført over, så kan vi
jo hjælpe til med at tjekke at der ikke er røget noget væsentligt.

Hilsen
keld