Re: [FORENING] Om sslug-novice og de andre lister

Peter Makholm skrev:

> Jeg kan udmærket godt se behover for at lukke lidt damp ud. Måske er
> det på tide vi får en fælles ide om hvordan sslug-novice er tiltænkt

Det troede jeg egentlig vi havde.

> og så finder en god og behaglig måde at få det håndhævet.

Det ville være rart.

> Jeg mener grundlæggende ikke det er sværhedsgraden af det objektive
> problem der i første omgang er afgørende for om man skal vælge
> sslug-novice eller en af de rigtige tekniske lister. Det er efter
> min mening sværhedsgræden af svaret der bør være afgørende.

Det er også min opfattelse af opgavedelingen mellem »sslug.novice« og
de rigtige tekniske nyhedsgrupper.

> At stille de rigtige spørgsmål, herunder at finde de rigtige
> oplysninger frem, er svært. Det er noget man skal øve sig på og det
> kan man gøre på sslug-novice. Og her bør vi så give folk mulighed
> for at lære at stille gode spørgsmål.
>
> Men det primære mål med sslug.novice må være at folk bliver
> dygtiggjort nok til at komme ud af kravlegården. Da jeg mener at et
> indlæg på sslug.novice udtrykker en forventning om mere håndholdt
> hjælp skal dem der så er blivet dygtige nok skrubbe ud i de rigtige
> tekniske grupper.

Enig.

> Hvordan håndhæver vi det så?

Det ved jeg ikke.  Jeg tror det er svært.

> For det første bliver vi enige om det så folk ikke bliver vejledt i
> modstridende retninger.

Klart.

> For det andet kunne man måske få en lille gruppe, med de rette
> evner, til at indpiske og vejlede folk til at stille spørgsmål det
> rette sted.

Ville det ikke være nok at gøre det til en del af »sslug.novice«s emne
at lære folk hvordan de stiller spørgsmål effektivt og at lære folk at
forstå de mere kortfattede svar der er stilen for de rigtigt tekniske
nyhedsgrupper?

> En helt alternativ måde at betragte sslug.novice er at dele det op
> som Erling antyder. Lette spørgsmål i sslug.novice og svære
> spørgsmål i de rigtige teknikgrupper.

Det tror jeg er en dårlig idé.

Jacob
--
Warning: Dates in calendars are closer than they appear.