Re: [FORENING] Om sslug-novice og de andre lister

> Jammen det kan da godt være vi er enige.

For mig er der følgende brugbare delinger imellem sslug-novice og
sslug-teknik:

Version 1:
sslug-novice: kun nemme spørgsmål + nem forståelige svar
sslug-teknik: velgennemtænkte spørgsmål + nem forståelige svar
- den mest krævende for besvarerne. Her levnes et hul når novicer har
svære spørgsmål - hvor skal de spørge?

Version 2:
sslug-novice: alle spørgsmål + nem forståelige svar
sslug-teknik: velgennemtænkte spørgsmål + nem forståelige svar
- ligeså krævende for besvarerne. Her repareres ovenstående hul.

Version 3:
sslug-novice: alle spørgsmål + nem forståelige svar
sslug-teknik: velgennemtænkte spørgsmål + svar der kræver forudsætning
- her er der derfor et overlap - hvilket medvirker at spørgerne stilles
overfor en moralsk forpligtelse til kun at poste på sslug-teknik når
noviceperioden er ved at være overstået. Dog kan man på nogle periode være
helt novice længe og rutineret på andre.

Version 4:
sslug-novice: alle spørgsmål + nem forståelige svar
sslug-teknik: alle spørgsmål + svar der kræver forudsætning
- her er der et endnu større overlap, hvor spørgeren -som nu- bliver i
tvivl om hvor det er bedst at indsende spørgsmålene. De mest kompetente
sidder sikkert på sslug-teknik, så hvis man som novice synes spørgsmålet
er kompliceret vil man evt sende spørgsmålene hertil - selv hvor det er
novicespørgsmål. En løsning her kan være at der etableres en sslug-teknik
redaktør, der sender videre til novicelisten.

Alternativt er at visse _emner_ deffineres som novice-spørgsmål såsom
mounte, opstartsscripts, opdatering, rekonfigureringer ..., mens
serveropsætning, embedded Linux, debugging betragtes som sslug-teknik
spørgsmål. Gråzonerne er dog _mange_.

Personligt vil jeg slå et slag for Version 2. Der er så et overlap hvor de
velgennemtænkte svar er nemme, men hvis man har tænkt spørgsmålene igennem
i nogen tid, finder man ofte selv løsningen - og sparer listen for
gengangere.
Håber så dem der får svar vil indføre svaret i en relevant Wiki, hvortil
teknikkerne så senere kan nøjes til at henvise til.

Hilsen

Phillip