Re: [FORENING] Lad os BRUGE standarderne

On Sat, Jan 07, 2006 at 06:11:30PM +0100, Michael Rasmussen wrote:

> Hvorfor denne modstand mod w3c?
> Som jeg har forstået det, mener du, at ODF er en åben standard. ODF
> vedligeholdes i OASIS regi, der organisatorisk kan sidestilles med w3c.
> Dvs. ODF er altså også en industristandard.

Jeg er i tvivl om OASIS, men denne tvivl kommer dem til gode, indtil
andet er bevist. Claus Agerskov er just blevet medlem i et eller
andet OASIS-organ.

Jeg har selv prøvet i mange år at komme med i W3C, men det er altså slet
ikke lykkedes mig. De generelle regler er noget med 25.000 CHF om året
plus 2 mandmåneders arbejdsindsats om året. Det er ikke noget den lille
open source udvikler, eller lille softwarehus kan være med i.

Ofte er det sådan at i industrikonsortier kan man være med på sidelinjen,
og formelt kigge lidt på, men der hvor beslutningerne tages, ja, der er det kun
de udvalgte, store firmaer, der er med. Det tager lidt tid før dette er
åbenbart, fordi en del organisationer vil gerne se meget åbne ud, mens
de rigtige kan sidde og trække i trådene. Jeg har altså mine tvivl omkring
OASIS, og har selv prøvet at nærme mig, uden held endnu, men måske kan
Claus Agerskov fortælle mere når han har nogen erfaringer. Organisationernes
sande magtstrukturer viser sig oftest først når der er noget at strides
om, hvilke regler der så bliver brugt.

Hilsen
keld