Re: [FORENING] Lad os BRUGE standarderne

On Sat, Jan 07, 2006 at 09:58:16PM +0100, Kristian Nørgaard wrote:

> Tak, interessant læsning.
> Og som jeg næsten kunne forvente, når jeg så kådt slyngede om mig med
> definitioner, så er der mange aspekter...  :-)
>
> Jeg må så erkende, at ifølge linkets definition, del 3:
>
> "Vedligeholdt i åbent forum i en åben proces"
>
> så er PDF ikke en åben standard, da PDF formatet så vidt jeg forstår er
> skabt og styret af Adobe.
>
> Jeg kan se pointen i at have åbne fora, der styrer en standard, men ikke
> desto har jeg tænkt mig fortsat gladeligt at sende PDF filer, når jeg
> har behov for et vedhæftet dokument.
> [...]

Giv hende dog en OpenOffice.org!

Men der er da tilfælde, hvor der ikke er så meget andet at gøre
end at bruge lukkede standarder, som fx PDF. Det gør jeg da også tit.

En idé vi prøver at forfølge, er at gøre de lukkede standarder åbne.
Dette gøres ved at sende dem igennem en åben standardiseringsproces.
De fleste standarder har vel været lukkede, før de blev åbne.
Således også med PDF, som vi kigger på i DKUUG, om vi kan gøre til
en åben standard, efter den defintion der er i ovennævnte url.

Hilsen
Keld