Re: [FORENING] Lad os BRUGE standarderne

On Sun, 8 Jan 2006 14:03:31 +0100 (CET)
Jacob wrote:

> Det kommer lidt an på sammenhængen.  Til kommunikation
> mellem det offentlige og borgerne mener jeg det er en dårlig
> idé at slå sig til tåls med åbne specifikationer (da de have
> en tendens til at skævvride markedet).  Privat har jeg dog
> ingen problemer med at bruge specifikke åbne
> specifikationer, hvis de lever op til mine krav.  (Nogle
> gange kan mine krav dog være medindflydelse. ;-)

Hvis valget er mellem et lukket format og en åben specifikation,
så er det vel klart hvad I to samt undertegnede mener!

Det kan være et problem at få startet den politiske proces omkring
standardisering. Der mangler i den grad indsigt.

Derfor ser vi det politiske lag udenpå allerede eksisterende
projekter for definition af metoder. Man kan sige at W3C arbejder
på at udforske og definere metoder, som modsvarer markedets behov.
ISO processen halter bagefter.

Man er nødt til at have en statslig overvågning af
standardiseringsprocessen, for at de kommercielle interesser ikke
løber grassat. Den ("kendte") EU-rapport af den tidligere franske
minister siger, at aldrig før har så mange penge været på højkant
i forbindelse med fastlæggelse af standarder som ved
standardisering indenfor IT. Derfor er der nogle virksomheder, som
opfører sig som rene pirater. Det er en væsentlig observation, som
I skal meddele i forbindelse med ugens aktiviteter i VTU og på
Chr.borg.

I bliver nødt til at finde danske ord for "embrace, expand and
explode" eller "embrace, expand and destroy". PDF er et Adobe
format, og i version 1.3 (tror jeg) er det måske ok fordi man kan
lave Japanske dokumenter, som man ellers ikke ville kunne lave og
udveksle med hinanden. Men PDF er nu noget med hyperlinks,
forms(!) og bevægelige dele, m.a.o. det er en "Swiss-Army-Knife"
og det er ikke godt. Modulær tænkning fremmes men ikke på den måde!

Og så er PDF måske ikke engang et "godt format", fordi der ikke er
fast-defineret et sæt fonte m.v. som bare virker i alle miljøer;
man kan inkorporere fonte - men der er ikke regler for, hvornår
man skal gøre det etc.etc. Det er heller ikke en erstatning for
content-opmarkering og kan ikke uden videre samarbejde med en
sådan.

Venlig hilsen/Donald
--
donald_j_axel donax snabela get2net.dk -- http://d-axel.dk/blox