Re: [FORENING] Lad os BRUGE standarderne

Frank Damgaard skrev:

..
> Hvorfor skulle ISO's standarder være mere åbne? Man må jo ikke engang
> distribuere dem.

Fordi de har en åben tilblivelsesproces.

Jeg vil mende de lukkede efter min definition hvis man ikke kan få fat i
dem
fordi de ikke må distribueres og ikke frit kan downloades.

Hvis jeg skal lave noget der overholder standard XYZ til et lille
privaprojekt og opdager at man skal betale for at få standard at se,
så laver jeg nok hellere lidt adhoc der måske/måske ikke overholder
standarden når det nu er en "hemmelig standard".

På w3.org kan jeg i det mindste hente standard/specifikationer, det er så muligt at jeg ikke kan være med til at påvirke standarden uden at
betale, men i det mindste kan jeg læse specifikationerne.
..

Jeg er helt enig. I øvrigt er jeg nok også lidt mere i overensstemmelse med W3C end med ISO. Det er vel lidt ligesom en NGO mod Staten. Selvom W3C jo er en luksus-NGO. Tilgængeligheden af dokumentation indenfor hele internet-området er åbent nok for de fleste af os, og har trods alt mere moment end ISO.

Jeg var i efterået på en Content Management Forum konference her i Århus, hvor jeg bor, og selvom der blev vist meget Power Point, så var der meget fokus på interoperabilitet og tilgængelighed, som jo netop er emner som W3Cs web-standarder støtter.

Måske kunne vi enes om, at "åben" betyder tilgængelig, gerne gratis, og bestemt ikke patenterbar. Dette modarbejder jo monopoldannelse omkring det, som standarderne beskæftiger sig med. Dermed kan fx Microsoft så ikke standse fremdriften, omend de kan søge at bremse, og det kun ved deltagelse og "fodslæbning" i fx W3C.

Denne tråd har været lidt langt omkring, fx er OO nævnt et par gange som eksempel. Hvis min mor stadig havde været i live, ville jeg have givet LyX, LaTeX, TeX, hvis output kan (med Open Source Software) konverteres til hvilket som helst format.

En del af min oprindelige pointe er druknet lidt. Når vi laver software og/eller dokumentation, så lad os stå på de nyeste standarder, idet vi jo arbejder for fremtiden. Bruger vi forældede udgaver af standarderne, så støtter vi jo fortiden og bremser udviklingen. Mit eksempel var at bruge XHTML og ikke HTML, men der kunne sikkert nævnes mange andre.

--
Virtually

Niels Müller Larsen
MSc Networked Information Engineering