Re: [FORENING] Lad os BRUGE standarderne

On Tue, Jan 10, 2006 at 01:21:15PM +0100, Frank Damgaard wrote:

> Jeg vil mende de  lukkede efter min definition hvis man ikke kan få fat i dem
> fordi de ikke må distribueres og ikke frit kan downloades.

Det er ikke det vi er blevet enige om i DKUUG, SSLUG mm.
Iøvrigt kan ISO 15445 frit downloades
http://www.cs.tcd.ie/15445/15445.html

> Hvis jeg skal lave noget der overholder standard XYZ til et lille
> privaprojekt og opdager at man skal betale for at få standard at se,
> så laver jeg nok hellere lidt adhoc der måske/måske ikke overholder
> standarden når det nu er en "hemmelig standard".
>
> På w3.org kan jeg i det mindste hente standard/specifikationer,
> det er så muligt at jeg ikke kan være med til at påvirke standarden uden at
> betale, men i det mindste kan jeg læse specifikationerne.

Ja, det er det jeg kalder "gratis standarder", som i gratis øl.

> Så det med at definere "åben" er vist ikke nemt , rigtig åbent vil
> være hvis både tilblivelsesprocess er og standard/specifaktioner også
> er åbne, inkl. der er let mulighed for at få fat på standarden.

Se vores definition på http://www.aabne-standarder.dk

Hilsen
Keld