Re: [FORENING] Lad os BRUGE standarderne

On Wed, Jan 11, 2006 at 09:43:05AM +0100, donald_j_axel wrote:
> On Tue, 10 Jan 2006 13:25:35 +0000 (UTC)
> Niels Müller Larsen wrote:
>
> Enig, W3C er lige så åben som ISO, måske endda mere. Men ISO har en stor
> troværdighed og er en vigtig skanse. Jeg ville ønske, at jeg kunne elaborere
> mere på det, måske Keld kan uddybe ordene "åben proces"?

Nej, W3C er altså meget lukket. Jeg har som sagt prøvet, uden held i adskillige år.

> Linux Standards Base (LSB, Theodore T'So og IBM) prøver at gøre noget ved det
> ved at "kopiere" de interessante dele ind i et åbent system, og Keld Simonsen
> har også åbnet døren på klem ved at gøre "historiske" dokumenter, som næsten er
> de samme som de endelige standarder, åbent tilgængelige. Men Keld: Du må jo
> indrømme at selve den afgørende, vigtige standard er lukket derved at prisen
> for et eksemplar overstiger udgifter til papir, tryksværte, Internet-strøm og
> arbejdskraft.

Du kan få adgang til ISO standarderne fx på Københavns Kommunes hovedbibliotek,
uden at det koster dig en øre.

> Det hører med til billedet af ISO at man her har "ratificeret" Open Group's
> POSIX, Keld kan måske fortælle, hvor meget der ved den lejlighed blev tilføjet.

ISO har ikke ratificeret Open Groups POSIX. ISO har samarbejdet med Open Group
og IEEE om POSIX, og i fællesskab udgivet POSIX-standarden.  I ISO blev dette
arbejde kørt som ethvert andet normalt ISO arbejde. Jeg var iøvrigt forslagsstilleren
til denne samarbejdsform.

> At C++ har ISO som sit foretrukne standardiserings-forum bør også fremhæves.
>
> Det var ISO som EU spurgte da man langt om længe fik mulighed for at etablere
> et internationalt dokumentformat.

EU har så vidt jeg ved ikke spurgt ISO om dette. De har lavet nogen pressemeddeleser, men ikke
spurgt ISO direkte. De har opfordret OASIS til at få ODF standardiseret i et
anerkendt standardiseringsforum, fx ISO. Derimod har DKUUG fået ISO til at
spørge OASIS om de ville standardisere ODF hos ISO, og det har OASIS sagt
jat til. Jeg har fortalt historien et par gange, så jeg håber du efterhånden
er med på dette.

> [...]
> indsats i W3C arbejdet.  Når Keld Simonsen (og undertegnede) støtter ISO er det
> fordi der her foregår et arbejde, som ikke helt kan modsvares af hvad der sker
> i andre standardiseringsorganisationer. Meningen med ISO er at de nationale
> standardiseringsorganisationers resultater kan blive internationale.  ISO er
> nok lige så eksklusiv som W3C, Keld, der kræves medlemsskab (i dyre domme) af
> den lokale nationale sikkerheds-organisation, der kræves yderligere godkendelse
> af organisationens centrale ledelse før man bliver sendt til konferencer, hvor

Det er ikke nær så dyrt at blive medlem af ISO ved et nationalt standardiseringsorgan,
med fulde rettigheder, som det er at blive medlem af W3c. W3C kræver 25.000 CHF årlig
plut 2 mandmåneders arbejde for fuldt medlemsskab. Dansk Standard kræver 11.000 DKK
årligt, dette er ikke mere end en enkelt standardiseringsrejse koster. Og rejse skal man, hvis
man vil have indflydelse.

Det er rigtigt at der har været eksempler på at den centrale ledelse skal godkende
delegater, men det er altså en uskik, og meget unormalt.

Grunden til at jeg støtter ISO og Dansk Standard (trods deres behandling af mig)
er at vi  i ISO har haft pæn indflydelse og kunnet producere mange resultater, hvor
vi i W3C ikke engang er blevet lukket inden for, og der er ikke adgang til deres
dokumenter fra udviklingsprocessen.

> Men der er naturligvis stor forskel på de nationale standardiseringsorganer.
> British Standards Institute (BSI) opfatter sig som en global forening og sætter
> nok mere trend end Dansk Standard gør.

Ja, BSI er større end DS.

> Hvis vi kritiserer ISO for meget, skyder vi os i foden. I stedet bør vi
> sikre at ISO-dokumenter i praksis bliver tilgængelige og at foreningen
> DS og ISO ændrer karakter. Peter Swann foreslog i en rapport for BSI at
> staten får til opgave at kontrollere, at standardiseringsorganerne ikke
> løber af sporet, når de økonomiske interesser bliver for store.

ja, det kunne være en vej frem at bede staten om at få standardiseringsorganerne
på ret fod. Det gælder både i Danmark og i Norge.

> Det var Rocard, som gjorde politikerne i EU opmærksomme på at
> økonomien i standarder for IT er meget stor, større end noget
> andet økonomisk område vi har set (synes jeg han sagde).

Ja, det er vigtigt.

Hilsen
keld