Re: [FORENING] Lad os BRUGE standarderne

On Wed, Jan 11, 2006 at 10:33:14PM +0100, Niels Elgaard Larsen wrote:
> Keld J|rn Simonsen skrev:

Beklager jeg først svarer nu, der var lidt travlt for en uge siden.

> Den kender jeg naturligvis. Men der står ikke at I har besluttet noget
> omkring ISO.

Det har vi, i møderne hvor vi diskuterede definitionen.
Det fremgår også af http://std.dkuug.dk/dkuug/standarder.html

> ad 1). Jeg mener ikke at information er let tilgængelig når man skal betale
> for den eller rejse til et hovedbibliotek, hver gang man vil læse i den.

Jo den er let tilgængelig hvis du kan købe den, fx hos din nationale
standardiseringsorganisation, eller på nettet.

> ad 2)
> Hvad hvis en producent udelukkes fra at lade sine produkter være anvendelige
> i infrastrukuren pga af økonomiske forhold (har ikke råd til at købe
> standarden). Producenten kunne fx være en fattig Open Source udvikler.

Det antages at hvis dokumentationen er let tilgængelig, så er der ikke en
hindring på at få fat på dokumentationen. Se 1).

Hvis det, du skriver skal være et krav, så er der jo intet som kan
sikre at dokumentationen kan være let tilgængelig.  Det kan jo være
en fattig open source-udvikler i Indien eller Amazonas regnskove der
ikke har adgang til nettet.  Så vil en internettilgængelig standard
ikke opfylde dine krav.

> ad 3)
> Det er ikke særlig åbent med information, man skal betale for og ikke må
> videregive.

Du må gerne videregive informationen i ISO-standarder. Men ikke i den
ophavsretbeskyttede form.  Anyway, dette er ikke relateret til kravene
i definitionens punkt 3.

> Informationen er måske gratis, men den er ikke fri når man ikke kan sprede
> den.

Man må gerne sprede informationen i ISO-standarder, som ovenfor omtalt.

Hilsen
Keld