Re: [FORENING] Lad os BRUGE standarderne

Keld J|rn Simonsen skrev:

> Det har vi, i møderne hvor vi diskuterede definitionen.
Hvis det er noget, I har besluttet, burde i dokumentere det.

> Det fremgår også af http://std.dkuug.dk/dkuug/standarder.html
Og det har DKUGG, så gjort, men ikke de andre foreninger.

> Jo den er let tilgængelig hvis du kan købe den, fx hos din nationale
> standardiseringsorganisation, eller på nettet.

Det synes jeg, ikke er let.

> Hvis det, du skriver skal være et krav, så er der jo intet som kan
> sikre at dokumentationen kan være let tilgængelig.  Det kan jo være
> en fattig open source-udvikler i Indien eller Amazonas regnskove der
> ikke har adgang til nettet.  Så vil en internettilgængelig standard
> ikke opfylde dine krav.

Jeg havde også foretrukket at det var "frit tilgængeligt".

Selv i Amazonas regnskove er de i kontakt med omverdenen, ellers ville de jo
osgå  være ligeglade med standarder. Og det har ikke noget med internettet
at gøre. De kunne distribuere standarder ved at kopiere dem på disketter og
USB-sticks.

> Du må gerne videregive informationen i ISO-standarder. Men ikke i den
> ophavsretbeskyttede form.

Men det er sværere at påstå at ens software overholder en standard, hvis man
ikke har selve teksten.

> Anyway, dette er ikke relateret til kravene
> i definitionens punkt 3.

> Man må gerne sprede informationen i ISO-standarder, som ovenfor omtalt.

I andre former er der mindre information. Og de er mindre anvendelige.

--
Niels Elgaard Larsen
sslug@sslug