Re: [FORENING] Sslugs vanvittige valgsystem?

On Thu, Nov 30, 2006 at 07:05:49PM +0000, Sune Vuorela wrote:
> Hej!
>
> Hvert år har jeg spekuleret over om bestyrelsesvalget havde ændret
> sig hvis man havde haft 6 krydser og der bare var blevet talt antal
> stemmer. Jeg har nu forsøgt at lægge stemmeantallet sammen for at se
> om noget ville have været ændret i de sidste mange valg.
> Antagelsen er at vælgerne ville have sat de samme krydser selvom de
> havde været uprioriterede. Dette er dog sikkert ikke helt korrekt, da
> jeg har på fornemmelsen at ikke alle sætter deres 5. og 6. prioritet,
> da de kun sjældent har en betydning.

Valgsystemet er ikke vanvittig, du kan læse flere bøger
på biblioteket om foreningsjura, vedtægter of valgsystemer
og fordele og ulemper.

Ideen er jo at man bliver valgt ved at opnå fordelingstallet.
og ikke at  man kun har en stemme til netop en kanditat
(den lette løsning).

Det er et noget lignende system der anvendes ved valg
til kommuner, folketing osv.
Her har man dog partier/lister så stemmer ikke "tabes"
hvis kandidaten ikke opnår valg.

Da det i foreninger normalt ikke findes partier/lister
så bruges prioritetsvalg hvor man prioriterer kandidaterne.
Husk, det er  stadig 1.-stemmen der er den vigtigste.
De efterfølgende prioriteter anvendes når der er lighed
på 1. stemmer, 2. stemmer osv.

Det er dog noget mere bøvlet med prioritetsvalg :(
men optælling  kan sagtes laves med kridt og tavle.

--
mvh Frank Damgaard  |