Re: [FORENING] sslug.forening sander til

Martin Schlander <sslug@sslug> writes:

> Lad os lige vente lidt med den. I bestyrelsen evaluerer vi i øjeblikket på
> listerne - og stemningen er til færre lister, ikke flere. Vi skal nok tage
> denne problemstilling i betragtning.

Interessant, den evaluering vil jeg da godt bidrage til og jeg synes
det konkrete foreslag er en god anledning fordi det nok illustrerer
min holdning godt.

Jeg er helt enig i at det handler om at have en overskuelig mængde
lister med en overskuelig mængde trafik. Men jeg tror at det er
vigtigt at indse at begge dele er meget afhængig af hvor klar opdeling
mellem de forskellige lister er.

Hvis behovet for lokallister er at have et sted til ting der ultra kun
er til ting der har interesse hvis man rent fysisk deltager i møderne,
det vil sige ting som 'jeg kommer', 'er der en der tager den og den
hardware-dims med på torsdag', 'i næste uge mangler vi en
lokaleansvarlig'. Den slags indlæg er absolut ingen tvivl om hvor de
hører til og folk der ikke er aktive i de enkelte lokalgrupper har
stort set ingen interesse i dem.

På den anden side er der -netværk og -sikkerhed som har et enormt
stort overlap og i øvrigt poster halvdelen bare i -teknik. Her synes
jeg ikke opdelingen virker og på nuværende tidspunkt.

Så er der en række døde grupper. For eksempel -embedded. Den sidste
egentligt brug af gruppen var i august om installation på Soekris. Det
ved jeg noget om, men jeg følger ikke med i -embedded for jeg er ikke
interesseret i egentligt embedded-ting.

Der skal selvfølgelig være noget inerti i mængden af grupper, det vil
ikke holde hvis vi hver anden uge skal beslutte os for at skulle følge
med i en ny opdeling af emner.

Fjern følgende lister: -embedded, -grafik, -alpha, -uddannelse, -doc,
-locale, -spil, -emacs og -vi. Skimmet mailarkivet et stykke tid
tilbage passer -signatur også ind, men der er vist nogen med en noget
speciel insider viden der.

Overvej trafikmængden og opdelingen af -sikkerhed og -netværk. Jeg
hælder mest til at fjerne dem, men jeg læser alligevel det meste. Skal
de ikke bare integreres i -teknik synes jeg dog at vi skal blive enige
om en klar opdeling og forsøge at håndhæve den i en periode.

Listerne -misc, -forening og -itpolitik har sine faste veldefinerede
formål hvis vi lige ser bort fra spørgsmåler om hvorvidt
announceringer skal gå til -forening.

Listerne -moede, -programmering og -web ser ud til at fungere og
opfylde et behov, selvom -moede måske har flyttet fokusområde en smule
væk fra at -moede er et rigtig godt navn.

Novicelisten synes jeg virker når jeg kikker på den.

-pr og -presse kan jeg ikke lige gennemskue og de moderedede lister,
-announce og -job, mener jeg ikke der er brug for at røre ved.

sslug-lokalt ville jeg så splitte op i meget konkrete lister og så
flytte resten (for eksempel støtte til opstart af nye lokalgrupper) her til
foreningslisten.

Det vil sige en mængde af lister der ser ud som følger:

sslug-announce
sslug-job

sslug-forening
sslug-web
sslug-misc
sslug-moede
sslug-itpolitik

sslug-novice

sslug-teknik
sslug-programmering

sslug-lokal-frb
sslug-lokal-roskilde
sslug-lokal-naestved (i nær fremtid)

Jeg er lidt åben for om -teknik muligvis burde opslittes, men jeg
synes ikke helt at nogle af de eksisterende tekniske grupper er helt
velfungerende. Det er selvfølgelig en overvejelse man bør gøre før man
slagter hele det eksisterende.

//Makholm