Re: [FORENING] slides og video fra MS og ODF-seminar

On Sun, Jun 10, 2007 at 22:21:51 +0200, Keld Jørn Simonsen wrote:
> Hej!
>
> jeg har nu lagt slides og nogen videoer op fra seminaret i mandags med
> Microsoft office og ODF.
>
> prøv lige at se på videoerne om det er en brugelig kvalitet.
>
> Og er det et fornuftigt format?

> Jeg har lagt det op i mpg, og det vises fint på linux - det streames.
> men i windows synes jeg ikke det går særligt fint, den streamer i hvert

hvordan streames?
hos mig downloades og så afspilles.

Jeg syntes lyd er lidt til noget  ude af sync med billede.

> fald ikke. Er det bare windows der er dum? Ville det være bedre med
> .avi? eller wmv ?

mpeg4/divx/xdiv kan i øvrigt være et godt alternativ for større
kompression. Problemet kan dog være codecs, specielt i windows
hvor de fleste bruger ikke ved hvor/hvordan de downloader
de manglende codecs.

AVI er i øvrigt blot et containerformat, og kan indeholde mpeg1, mpeg2,
mpeg4, divx, og meget andet, så det hjælper normalt ikke
at skifte container, hvis ikke man recoder indholdet.

Hvordan er mpeg2 filerne optaget og konverteret ?

Jeg kan ikke afspille i windows, der påstås at codec eller
afspiller mangler afhængig af hvilket program jeg prøver med.
Måske noget lavet forkert i encoding med parametre ?
PVAInstrumento påstår det ikke er en mpeg2 fil, og
jeg prøver lige med "file" i linux:

axel.mpg: RIFF (little-endian) data, AVI, 320 x 240, ~15 fps,
video: FFMpeg MPEG-4, audio: MPEG-1 Layer 1 or 2 (stereo, 44100 Hz)

aha,  mpeg4 format i AVI container med 44100Hz mpeg1 L1 el. L2 audio

Men Divx afspilleren i windows kan ikke afspille den heller.
Sikkert fordi den ikke kender "FFMpeg MPEG-4" codec.
Hvis du har brugt mencoder hjælper det ofte med "-ffourcc DX50"
eller andet gyldigt  så der står noget andet tekst i stedet for
"FFMPeg MPEG-4"  som de fleste windows afspiller ikke kender
undtagen ffdshow bliver installeret, men da afspillerne
ikke fortæller det ved brugeren ikke hvad han skal hente og hvor.
Se mere: http://www.itdp.de/mplayer-users/2005-03/msg00069.html
og http://www.mplayerhq.hu/DOCS/HTML/en/faq.html#id2555905

PS.
Et program til at checke mpeg2 filer er projectX, det kan afsløre
om der er problemer. Til windows kan du også bruge PVAInstrumento
den virker vist også i wine.

Nogen gange er det blot codecs i windows der er dårlige eller
mangler og trænger til opdatrering, af en eller anden grund
syntes jeg at mpeg2, mpeg4/divx afspiller bedre i linux
med f.eks. xine.

--
mvh Frank Damgaard  |