Re: [FORENING] slides og video fra MS og ODF-seminar

On Mon, Jun 11, 2007 at 12:44:44AM +0200, Frank Damgaard wrote:

> hvordan streames?

med mplayer plugin. Dvs jeg klikker på linket og så afspilles videoen i
løbet af et par sekunder.

> hos mig downloades og så afspilles.
>
> Jeg syntes lyd er lidt til noget  ude af sync med billede.

Det er nok mig der har gjort noget forkert.

filmen er optaget på et canon digitalkamera.
Den optager i et .avi format, 15 fps. men uden komprimering
jeg har så brugt følgende kommando:

mencoder $1 -oac lavc -ovc lavc -o $2 -ofps 15

Det giver en komprimering på ca 70 %.

Konverteringen giver nogen fejl, det kan være dettte bevirker
forskydningen mellem lyd og billede.

Jeg er interesseret i pararmetre til mencoder der får filmen komprimeret
og ellers bibeholder lyd/billede og kan treames i windows.

> mpeg4/divx/xdiv kan i øvrigt være et godt alternativ for større
> kompression. Problemet kan dog være codecs, specielt i windows
> hvor de fleste bruger ikke ved hvor/hvordan de downloader
> de manglende codecs.
>
> AVI er i øvrigt blot et containerformat, og kan indeholde mpeg1, mpeg2,
> mpeg4, divx, og meget andet, så det hjælper normalt ikke
> at skifte container, hvis ikke man recoder indholdet.
>
> Hvordan er mpeg2 filerne optaget og konverteret ?

Beskrevet ovenfor