Re: [FORENING] kandidatliste

Kristian Vilmann skrev:

> og max er vigtig at lægge mærke til. Man *skal* ikke stemme på 6
> personer. Har man kun lyst til at stemme på 4, nøjes man med det.
>
> Jeg er helt klar over at det i ekstremerne kan gå hen og give et ret
> lavt stemmetal, men på den anden side er der altså ingen grund til at
> stemme på folk hvis "program" man ikke bryder sig om.

Jeg er helt enig i, at man kan vælge at afgive 0 til n antal stemmer.
Men står der i vedtægterne at antallet af stemmer n = antal
bestyrelsesposter? Det virker praktisk rigtigt, men kunne vel for
eksempel også være lig med antallet af kandidater (vedtægterne siger
da ikke noget om dette)? Antallet af bestyrelsesposter kan (vel)
variere mellem 4 og 6 (enten være mindst 4, helst 5 eller 6 og faktisk
også flere) i følge vedtægterne? Hvis der ikke indvælges mindst én
person (af disse 4-6) fra enten Skåne (bosiddende i Sverige) eller
Sjælland (bosiddende i Danmark), men der i øvrigt kan findes en
person, som er villig til det, skal der vælges en (yderligere)
"lokalrepræsentant. Hvis denne "lokalrepræsentant" har stillet op, og
der kun er én person, er vedkommende valgt? Hvis der er flere, der har
stillet op fra et land, men ingen er valgt til bestyrelsen, findes
"lokalrepræsentanten" ved valg efter de samme metoder som ved
bestyrelsesvalget. I praksis kan det vel gøres ved at den af de to
eller flere kandidater der får flest stemmer i bestyrelsesvalget
bliver "lokalrepræsentant" (hvis en sådan kræves). Der er vel i øvrigt
ikke noget i vejen for at at "lokalrepræsentanten" og så (samtidig) er
suppleant og derfor behøver der eventuelt kun vælges én suppleant
yderligere?

Hvis der har været (udviklet) en klar praksis (helt eller delvist)
vedrørende ovenstående valg/afklaringer (om bestyrelsens størrelse,
"lokalrepræsentant", antal suppleanter, antal stemmer, eventuelt med
mere), så bør vi nok holde os til den (så langt det er muligt).
Konkret bør det være generalforsamlingens ordstyrer, der (sammen med
medlemmerne på generalforsamlingen) tager en endelig afgørelse (hvor
det er nødvendigt). (D)en forudgående diskussion/afklaring (her) kan
så være vejledende? Står der eventuelt noget i
generalforsamlingsreferaterne, der kan anvendes?

Opsummerende (af ovenstående) mener jeg Magnus kan være sikker på valg
(og det bifalder jeg), enten som bestyrelsesmedlem eller som
"lokalrepræsentant (og eventuelt suppleant). Naturligvis under
forudsætning af, at han er den eneste kandidat bosiddende i Sverige?

P.S.: Jeg beklager, hvis jeg forkludrer noget, men om ikke andet får
jeg (forhåbentlig) selv større indsigt/afklaring.

--
/Jan