Re: [FORENING] kandidatliste

On Tue, Nov 27, 2007 at 23:50:57 +0100, Jan Hertel wrote:

> Jeg er helt enig i, at man kan vælge at afgive 0 til n antal stemmer.
> Men står der i vedtægterne at antallet af stemmer n = antal
> bestyrelsesposter? Det virker praktisk rigtigt, men kunne vel for
> eksempel også være lig med antallet af kandidater (vedtægterne siger
> da ikke noget om dette)? Antallet af bestyrelsesposter kan (vel)

Det anvendes prioritetsvalg. Eventuelt kunne du tage på biblioteket
og  låne nogle bøger om foreningsjura, der er det ofte beskrevet
mere detaljeret hvordan prioritetsvalg foregår rent teknisk.
Du har ret i at vedtægterne godt kunne  være mere detaljerede
om metoden....
(se også nederst)

NB.
Stemmesedlen er med plads til alle kandidater
Der angives tal ud for max 6 kandidater med forskellige
prioritetstal fra 1 til 6.
Der skal jo kun vælges 6 personer til bestyrelsen.
Det vigtigste er den man placerer "1" udfor.
De efterfølgende tal er kun som hjælp ved stemmelighed
og hvis der er "stemmeslugere" som tager mange af
1. prioritetsstemmerne.

Vi har som hjælp et valgprogram til at foretage optælling
af de indtastede stemmesedler (og til at udskrive stemmesedler).
http://cvs.sslug.dk/valg/
Det har været  brugt i en hel der år nu.

> Hvis der har været (udviklet) en klar praksis (helt eller delvist)
> vedrørende ovenstående valg/afklaringer (om bestyrelsens størrelse,
> "lokalrepræsentant", antal suppleanter, antal stemmer, eventuelt med
> mere), så bør vi nok holde os til den (så langt det er muligt).
> Konkret bør det være generalforsamlingens ordstyrer, der (sammen med
> medlemmerne på generalforsamlingen) tager en endelig afgørelse (hvor
> det er nødvendigt). (D)en forudgående diskussion/afklaring (her) kan
> så være vejledende? Står der eventuelt noget i
> generalforsamlingsreferaterne, der kan anvendes?

Det bestemmes til generalforsamlingen  hvordan og hvilken
rækkefølge man laver afstemninger, hvis vedtægterne ikke er
tydelig nok. Det er op til dirigenten at styre dette og
generalforsamlingen at beslutte det.
Normalt klargør SSLUG's valggruppe før generalforsamling
stemmesedler og lign.  (klargøring af SSLUG's valgprogram på
en bærbar)
Stemmeoptællere mv. vælges til generalforsamling.

> Opsummerende (af ovenstående) mener jeg Magnus kan være sikker på valg
> (og det bifalder jeg), enten som bestyrelsesmedlem eller som
> "lokalrepræsentant (og eventuelt suppleant). Naturligvis under
> forudsætning af, at han er den eneste kandidat bosiddende i Sverige?

Ja, men først skal man se om han opnår valg til bestyrelsen
eller som suppleant.
Er dette ikke tilfældet kan kan så vælges  som "lokalrepræsentant"

Og på generalforsamlingen skal man huske at finde ud af hvordan
man vil lave suppleantvalg:
1) som vi har gjort tidligere ved at tage de 2 næste "overskud"
fra bestyrelsesvalg
2) eller lave nyt prioritetsvalg om de 2 poster.

Sidste år var lidt speciel, da der kun lige var nok kandidater
til bestyrelsen og kun 1 til suppleant, men det lykkedes
på generalforsamlig at finde en suppleant mere .
(minimums krav er dog kun 4 til bestyrelse og evt. 1-2 suppleant)

> P.S.: Jeg beklager, hvis jeg forkludrer noget, men om ikke andet får
> jeg (forhåbentlig) selv større indsigt/afklaring.

Prioritetsvalg er en lidt tung procedure, men alternativerne har
deres ulemper.

PS.
Der er ikke så meget at findes på dansk om prioritetsvalg
(prioritetsmetoden) med google.
f.eks.
Lidt mere detaljeret findes  under §22 på
http://radikaleaarhus.dk/kontakt-og-presse/vedt%C3%A6gter
og under kommentarer til §6 på:
http://www.euler.au.dk/vedtaegter.html

--