Re: [FORENING] video af foredrag

Eskild Nielsen wrote:
> Sune Vuorela skrev:

> Jeg mener at man bør følge nogenlunde disse regler:
> a. Ingen optagelser uden aftale med foredragsholderen
> b. Foredragsholderen har ret til at vælge den åbne licens han foretrækker
> c. Rettighederne tilfalder foredragsholderen
> d. Derefter kan optagelserne bruges af SSLUG, DKUUG m.fl. og de kan
> distribueres gennem alle der vil lægge det nødvendige til.

Der kan jo også være andre end foredragsholderen, der siger noget af værkshøjde.

Jeg synes egentlig, at det er rimeligt at sige, at hvis foredragsholderen ønsker og
tillader at man optager et foredrag, så kan det distribueres fx under GFDL og CC-by-sa (og
yderligere licenser efter foredragsholderens ønske). Det er mere brugervenligt, hvis man
på en hjemmeside kan skrive at alle filer kan distribueres under fx CC.

Jeg synes i alt fald ikke, at det er foreningens opgave at lave optagelser, som ikke kan
distribueres, men kun sælges af foredragsholderen.

Jeg er ufrivilligt selv blevet til en ringetone:
http://www.bomb-mp3.com/download.php?mp3_id=2127228&title=Niels+Elgaard+Larsen
Burde jeg sagsøge dem for at få del i alle de penge folk har betalt for at få mig på deres
mobiltelefon?

men i det mindste behøver man ikke at betale 40 kr om ugen for at høre det, for det findes
under frie licenser mange steder. Inden nogen spørger, må jeg hellere erklære at talen er
CC-by-sa og GFDL. Men gælder det så også klippet i DR harddisken?
http://www.dr.dk/P1/harddisken/Udsendelser/2008/06/20080606150856.htm
Ole Tanges billede er CC, men det er Ole's valg, ikke personerne på billedets.

RMS-spørgsmålet er så om vi kan optage på ufrie formater som mp3.

--
Niels