Re: [FORENING] video af foredrag

Filip Stadler wrote:

> [...]
> hvis det giver en medlems og linux bruger service/support fordi man
> snakker om licens typer og kunstner/model honorar osv.
>
> Jeg optog video på linux dagen - lidt for sjov men også fordi jeg
> så det som event som er relevant for andre hvis man er tilhænger af
> udbredelsen af linux og opensource eller gerne vil vide mere om det.
>
> - Fotografer har normalt ophavsretten til deres arbejde og produktet
> som man måske sælge og give bort osv. og på vilkår som så minder om CC
> men det tager jo udgangpunkt i aftaler som kan laves.

Der er flere ting i det.

Der kan jo godt være foredragsholdere, der ikke ønsker at blive optaget af grunde, der
ikke har med ophavsret at gøre. De vil typisk ikke engang bryde sig om at blive filmet til
privat brug, dvs selvom optagelserne ikke bliver distribueret.
Der kan også være foredragsholdere, der vil ændre deres foredrag til det mere kedelige,
hvis det bliver optaget.

Der er også forskel på at stille krav til at foredragsholderen skal bruge bestemte
licenser og på hvad foreningen skal bruge deres ressourcer på. Hvis en foredragsholder
ikke ønsker at tillade at optagelser kan distribueres under en eller anden fri licens, kan
jeg ikke se hvorfor foreningen skulle bruge ressourcer på at optage foredraget, men derfor
kan en foredragsholder jo godt bede nogle andre om at optage hans foredrag.

> Skal der så en særlig fotograf SSLUG/DKUUG/KLID akredittering til som
> begrænser evt. fotografer og privat personer i offentliggørelse af
> foto/video på særlige licens betingelser ?

Fotografen har næppe retten til at distribuere video- og lydoptagelser med
foredragsholderens materiale uden foredragsholderens tilladelse.
SSLUG er ikke ansvarlig for hvad tilhørere gør, men det er sikkert en god ide at
foredragsholderen starter med at sige hvad hans/hendes betingelser er.

> Hmm jeg syntes det lyder dumt og det er jo ikke hemmelige møder med
> hemmelige optagelser af dekorative hætteklædte linux brugere som en
> skummel loge - men en event som flere har adgang til og det jo ikke
> fordi folk møder op i særlige pingvin kostumer til lejligheden.
> (Ok jeg har ikke været til alle møder)

Måske bliver du bare ikke inviteret til hættemøderne.