Re: [ITPOLITIK] IBM S/390 og Linux

In <sslug@sslug> sslug@sslug writes:

>De havde fået nogle hardware driver medtaget i Linux-kernen som
>objekt-filer. De ønsker ikke lige at frigive softwaren for disse
>drivere. Dette er dog kun (ifølge IBM-manden) middelertidigt at det
>skal være properitær kode.

>Jeg tænker så på hvor lang tid er middelertidig og hvormange drivere
>kommer bare middelertidigt som objekt-filer. Hvornår begynder de
>middligeretidige objekt-filer at koste penge (licens/copyright/osv. )
>for dem der anskaffer sig den kerne.

Jeg studsede også lidt over den udmelding, især da jeg tidligere har
været en del involveret i en diskussion om hvorvidt den slags drivere
kunne komme ind i Linux kernen. Og holdningen var dengang, at det
absolut ikke kunne lade sig gøre.

Så jeg gik hjem og kiggede i den nyeste kernel-source - 2.4.0-test3.
Der er så vidt jeg kan se 2 områder med S/390 kode: drivers/s390
samt arch/s390, foruden subdirs herunder. Jeg kan ikke se at der
ligger nogle "object-code only" nogetsteds i disse to directories.

Jeg tror at de drivere, der blev omtalt på mødet, er nogle der
distribueres af IBM og kan lægges direkte ind i den officielle kerne
af brugeren. Men jeg tvivler stærkt på at binære drivere kan få lov at
komme med i den officielle kerne-source. Linus har hidtil været meget
hård i sin afvisning af den slags metoder.

--
Henrik Storner      | "Crackers thrive on code secrecy. Cockcroaches breed
<sslug@sslug> |  in the dark. It's time to let the sunlight in."