Re: [ITPOLITIK] Vedrørende patentloven

On Wed, 12 Jul 2000, Peter Toft wrote:

> [...]

bruger af

> Godt emne - det er noget vi skal være meget på vagt
> overfor!!!!
>
> Og ja - tænk over det firma som bruger Open Source
> måske kan komme i klemme. Antag at jeg laver et stykke
> kode til alle - Open Source - jeg kan (måske) ikke
> rammes på de software patenter jeg overtræder. Du
> downloader og bruger softwaren i dit firma. Du
> overtræder nu patentet.... du har problemet.
>
> Kæmpe problem.....

Problemet er at så er det ikke compliant med Open
Source licenserne... og så må man ikke distribuere det
Open Source.

Hvis det bliver almindeligt kendt hos virksomheder at
software under Open Source licenser kan være
patentinficeret, vil de blive skræmt fra at bruge det
.. ved køb af kommerciel software tager
producenten/distributøren måske ansvaret for
patentkrænkelser. Ved Open Source er det den
virksomhed, der anvender softwaren der blver
sagsøgt.... Jeg kan godt forstå at visse større firmaer
ikke tør løbe risikoen ved "fri software" hvis det er
betingelserne.

Hvis et program er frigivet under en Open Source licens
må modtageren kunne stole på, at han kan anvende
programmet uden diskrimination omkring erhvervsmæssig
anvendelse. Ellers er det ikke Open Source.

--
Hanne Munkholm      -o)
                    /\        http://www.aub.dk/~luke/

"OS Wars: Luke, Use the Source!"