Tvangslicenser

Hej alle,

I går snakkede jeg med et håndfuld andre SSLUG-medlemmer om patenter - som
vi jo ofte gør ved hyggemøder. Situationen er alvorlig og vi må alle være
kreative i vor tankegang.

Der er en stærk stemning for patenter på software (udenfor SLLUG), og
indførelse af dem vil være alvorligt for frit/open source
software. Umiddelbart ønsker de fleste i open source-samfundet,
inkl. undertegnede, at patentering af software fortsat ikke er muligt i
Europa og at det afskaffes i USA og Japan. Men måske får vi ikke vor
vilje.

I patentlovgivningen findes begrebet tvangslicenser. Et patent giver
patentholderen monopol, men skønnes det at en opfindelse er vigtig for
samfundet i al almindelighed, kan man tvinge patentholderen til at give
billige licenser til en række licenstagere, dvs. bruges patentholderens
monopol.

Jeg har fået den tanke, at et muligt kompromis mellem dem, som ønsker
patenter på software, og os, er at der automatisk gives
gratis tvangspatenter til al open source software. Kompromiset sikrer to
ting:

1. Vi begrænses ikke i brugen/udviklingen af open source.
2. "Close source software" kan være beskyttet af patenter.

Nu vil I måske sige, at det kompromis vil ikke være muligt, men mine
argumenter er:

1. I Waasenar-konvensionen fritages "software in the public
   domain". Altså, der findes allerede internationale aftaler om software,
   hvor open source software eksplicit fritages (præcedens)! Mit
   kompromisforslag sikrer at patentlovgivningen er konsistent med
   Waasenar-konvensionen, hvilket vel også er vigtgt.
2. Patentlovgivningen siger at en patenteret opfindelse må ikke bruges
   industrielt. Det må betyde at privat brug er tilladt. Som jeg ser det,
   er open source software på grænsen, idet brugeren i princippet selv
   "samler" (læs: oversætter) opfindelsen. Patentdirektoratet er vist
   uening med mig i den fortolkning, men mit kompromisforslag vil
   nedskrive denne fortolkning og derved afklare den for altid.

Hvad siger I? Er ovenstående noget, der kan bruges? Vil vi være så hårde,
at vi kun siger "betingelsesløst ingen patentering af software"? Forslaget
er naturligvis ikke konsistent med GNU General Public License, men mindre
kan vel gøre det?

Hvis alle kan benytte patenter i open source software, vil det sikkert
betyde en udhuling af patenter på software. Kommer firma X med en
opfindelse som konkurrent Y vil bruge, sender Y bare implementationen ud i
open source.

KH Kneth

PS. Hvor mange har i deres ansættelseskontrakt en passus om at det er
ønskeligt at deres kildetekst offentliggøres i en open source complient
licens? Jeg kunne godt tænke mig at høre jeres erfaringer.

Kenneth Geisshirt                                     sslug@sslug
Grøndals Parkvej 2A, 3.                  http://www.sslug.dk/~kneth/
DK 2720 Vanløse                                   Tel: +45 3887 7838