Re: [ITPOLITIK] Tvangslicenser

Fra: Kenneth Geisshirt <sslug@sslug>

> Jeg har fået den tanke, at et muligt kompromis mellem dem, som ønsker
> patenter på software, og os, er at der automatisk gives
> gratis tvangspatenter til al open source software. Kompromiset sikrer to
> ting:
>
> 1. Vi begrænses ikke i brugen/udviklingen af open source.
> 2. "Close source software" kan være beskyttet af patenter.

Jeg synes, vi skal gå ud med holdningen "Ingen patentering på algoritmer"
(læs softwarepater).

Den anden idé med tvangslicenser, som jeg synes er et genialt kompromis,
bør måske komme fra anden side (altså ikke fra SSLUG).

> PS. Hvor mange har i deres ansættelseskontrakt en passus om at det er
> ønskeligt at deres kildetekst offentliggøres i en open source complient
> licens? Jeg kunne godt tænke mig at høre jeres erfaringer.

Du er utrolig - sådan en skulle vi vel alle have i vores ansættelseskontrakt.

De herligste hilsner

Claus Sørensen              P L O M U S
Projektkoordinator       ------------------        Tlf:      21 27 62 45
Nøddelunden 110           Linux-rådgivning,        Email:   sslug@sslug