Re: [ITPOLITIK] IBM S/390 og Linux

In article <sslug@sslug> you wrote:

> Driverne følger ikke med Linux.

> Som jeg forstod det drejde det sig om nogle drivere der skulle
> bruges hvis man kørte på det rå jern, hvorimod det ikke var
> nødvendigt hvis man kørte Linux under VM.

> En årsag kunne være at der er patenterede algoritmer i koden,
> men det ved jeg ikke noget om. (FUD)

Men gør det så meget. Driverne virke kun med specifik (dyr) hardware
som de fleste alligevel ikke har.
Dem der har behov for dette kan sikkert sammen med IBM finde en løsning.
Og hvis den del der er driver-specifik er lavet som en object fil
der kan linkes sammen med alle kerne-versioner så er det vel ok ?
Problemet er hvis man ikke selv kan oversætte kernen uden at det skal
en tur forbi IBM.

Sammen med hardwaren får man normalt heller ikke tegninger og
source code til firmwaren. Man kunne sikker ønske sig "open hardware"
men sådan er verden desværre ikke længere ;-(
(Jeg kan huske dengang man købte en Apple eller bambus PC og der
 medfulgte tegninger mv. over indmad)