Re: [ITPOLITIK] Jeg vil have beskyttelse

Peter Toft wrote:

> Jeg har nu startet firmaet mega-sej-software - jeg har
> belånt hus og hjem for jeg har fået en _FED_ ide -

Kan du ikke give et eksempel på hvad det er du har opfundet.
(Jeg kan bedst med praktiske eksempler)
Hvis vi tager Huffmann-coding (1953) var det en ret
revolutionerende opdagelse/opfindelse.

> ideen til killer-software-produktet, som klart er
> innovativt.

Huffmann kommer klart ind her. Hidtil uhørt hård komprimering.
Ligeledes er opfindelsen industrielt anvendelige.
Vi leger så at opfindelsen er ny.

Opfindelsen kommer samfundet til gode, og det ville være
ret skidt hvis ikke den kommer ud til anvendelse.
Samfundet er interesseret i anvende opfindelsen og er
også interesseret i at den bliver videreudviklet.

> De penge jeg smider i mega-sej-software er
> et par millioner som går til udvikling af ide til
> endeligt produkt. Hvorfor skal jeg _ikke_ have et
> patent som beskytter min investering???

Dine udgifter berettiger ikke til et patent. Havde du
fået idéen under bruseren, er det sagen uvedkomne.

Du behøver ikke udvikle et produkt. Som eksempel lever
UNISYS ikke af at sælge LZW software.

Patenter gives hvis opfindelsen opfylder de fem krav.
* Du får ikke patentet, fordi det er en matematisk algoritme.
* Du får ikke patentet, idet du derved får et monopol. Du kan
  selv bestemme hvilken licens du vil bruge og hvad den skal
  koste. Dit krav et så højt, at det reelt ikke kommer
  samfundet til gode.
* Du skal bevise at den er ny. Alle kilder skal bruges, også
  Anders And & Co. fra 1968 (Krøjer-kugler) og så alle de
  1 mia. sider der er på internet og de 1.5 TB som Deja har
  fra Usenet.

Lad os antage at du holder opfindelsen for dig selv. Så
vil samfundet ikke få glæde af den.
Min påstand er at opfindelser bliver opfundet når tiden
er inde. Derfor vil en anden komme med samme opfindelse
noget tid senere. Opfinderens genialitet er så reduceret
til at være lidt hurtigere ude end andre. Men det er ikke
tyve år du er hurtigere ude. (Min påstand)

--
best regards