Re: [ITPOLITIK] Et tankespind om SW-patenter

"Henrik Størner" wrote:
> [tænk hvis Open Source samfundet selv udtog patenter]
>
> Med andre ord, så strider din tanke direkte mod selve ideen bag Open
> Source. I al fald sådan som jeg opfatter den, men jeg er rimeligt
> sikker på at det ikke er helt galt forstået.

Tja. Hvis du mener Open Source, når du skriver det (og det gør du jo
nok), ja så har du nok ret, men Richard Stallman så fx gerne, at man
spændte ben for lukket software. Taget fra
http://www.gnu.org/philosophy/why-not-lgpl.html (om hvorfor man skal
frigive biblioteker som GPL og ikke LPGL):

"By releasing libraries that are limited to free software only, we can
help each other's free software packages outdo the proprietary
alternatives."

Det er jo i øvrigt også hele ideen med GPL.
Jeg siger dog ikke, at jeg er helt enig med ham.

--
Ulrik Buchholtz