Re: [ITPOLITIK] Jeg vil have beskyttelse

On Fri, 14 Jul 2000, Peter Toft wrote:

> [tillad mig at lege djævlens advokat i fiktiv situation]
>
> Jeg har nu startet firmaet mega-sej-software - jeg har
> belånt hus og hjem for jeg har fået en _FED_ ide -
> ideen til killer-software-produktet, som klart er
> innovativt. De penge jeg smider i mega-sej-software er
> et par millioner som går til udvikling af ide til
> endeligt produkt. Hvorfor skal jeg _ikke_ have et
> patent som beskytter min investering???

Nu er dit eksempel kun set snævert fra udviklerens side. Meget
snævert. Hvorvidt patenter er en god ide eller ej er en samfundsmæssig
beslutning, idet det kun er samfundet som helhed, der kan give dig den
ønskede eneret.

Idet der ikke udstedet softwarepatenter er du som udvikler af innovativt
software også sikker på at du ikke kommer til at falde over en andens
eneret. Du har hermed en retlig _beskyttelse_ der kan være meget mere værd
end dit eget patent. Har du råd til sagsanlægene mod dig fra de patenter
du benytter dig af (uvidende) ?

samtidigt, så har du ofte bedre mulighed for at tjene styrtende med
penge hvis du samtidigt kan sætte en de fakto standard på det område hvor
du har været innovativ på.

Det finske firma SSH, må da være et udemærket eksempel på dette. De laver
ikke Open Source produkter, men standarden er via deres åbenhed blevet
spredt og godkendt som international standard. Selv sidder de selvfølgelig
med den førende implementation. Sidenhen har firmaet gjort det endnu
engang. Denne gang hedder produktet blot IPSec og ikke SSH. Denne gang har
de ikke udformet hele standarden selv, men de har været med fra starten og
har en af de bedste implementationer - og et kæmpe marked takket være
den internationale accept af den åbne standard.

Det må da være mere fordelagtigt at være på et marked, hvor der er mange
om at reklamere og sætte fokus, end at stå alene hvis man har det bedste
produkt ( og kvalitetsstemplet : "fra os der udviklede xxxx-stanadrden").

Mvh
--
 /\ ,_  _|,_ _  _  _,  |¨) _  _ |_   Marius Simonsensvej 7, 2.tv
/¨¨\| )(_|| (-'.-|`-,  |¨).-|(_ | )  8200 Aarhus N,      Denmark