Re: [ITPOLITIK] Jeg vil have beskyttelse

Peter Toft wrote:

> [tillad mig at lege djævlens advokat i fiktiv situation]
>
> Jeg har nu startet firmaet mega-sej-software - jeg har
> belånt hus og hjem for jeg har fået en _FED_ ide -
> ideen til killer-software-produktet, som klart er
> innovativt. De penge jeg smider i mega-sej-software er
> et par millioner som går til udvikling af ide til
> endeligt produkt. Hvorfor skal jeg _ikke_ have et
> patent som beskytter min investering???
>
> ------

Jeg har et par andre spørgsmål der knytter sig til dit eksempel.

Hvis du får patentet hvilke muligheder har du så for at håndhævte det
og hvormeget vil det koste dig. I dit eksempel er du en person/lille
gruppe med "bregrænset" pengemidler. I har sat det hele ind på at få
udviklet og patenteret verdens mest genial ide. Hvad vil i kunne gøre
hvis et stort firma valgt at bruge jeres patent ulovligt. Hvis det er
et klart og tydligt brud på patent lovgivningen så vil I nok vinde,
men med alle de tilfælde hvor der andre patenter der måske minder om
jeres ?

Så er der en ting som jeg ikke ved noget om, men som nogle af jer
forhåbenlig kan svare på.
Hvor svært er det at tage en ide fra et open source projket og forstå
den fuldt ud således at man kan bygge vidre på den. Og hvor meget
arbejde/penge vil det koste at gøre. Vi snakker om en ide på
opfinderhøjte som der normalt resultere i et patent.
Hvis det ikke er så let og/eller dyrt, vil det lille firma så kunne
holde sit forspring i forhold til konkurrenter ?

hilsen Finnd