Re: [ITPOLITIK] Jeg vil have beskyttelse

On Sat, 15 Jul 2000, Andreas Bach Aaen wrote:

> Nu er dit eksempel kun set snævert fra udviklerens side. Meget
> snævert. Hvorvidt patenter er en god ide eller ej er en samfundsmæssig
> beslutning, idet det kun er samfundet som helhed, der kan give dig den
> ønskede eneret.

Ja, men argumentet er, at hvis du ikke kan få eneret
til dit produkt, eller på anden måde blive
"belønnet" for din opfindelse, så vil du ikke innovere,
for så gider du ikke eller er ikke motiveret til at
poste ressourcer i at innovere.

Det, vi skal have de rare mennesker der inde på
Christiansborg og "nede i EU" og ude i samfunder, Bøv,
til at forstå, er:

Software koster ikke ret meget at innovere, og vi skal
sg* nok opfinde det alligevel. Medicin kan koste mange,
mange, mange, mange, mange penge at udvikle på, og i
masser at tilfælde har man postet store ressourcer i
projekter der ender med ikke at kunne blive godkendt,
f.eks. fordi det viser sig at have uheldige
bivirkninger. Derfor er man nødt til at kunne tjene
pengene hjem når man endelig har et produjkt der
lykkes, ikke bare fraa udviklingen af netop det
produkt, men også udviklingen af 3 fejlslagne
forsøg. Hvor man måske har forsket i noget i 10 år, og
det fejler.

Det er mange penge det drejer sig om, ovre hos
medicinfolkene. Det er det ikke hos os. Innovativ
software koster meget få ressourcer at lave. Det kræver
adgang til en computer - og at man får ideen, og kan
programmere. Udbredelse til det meste af verden kræver
en internetforbindelse. Den typiske udviklingstid er
nok noget i retning af under et år.

Softwareudviklere har ikke brug for patentbeskyttelse
for at være innovative.

> Idet der ikke udstedet softwarepatenter er du som udvikler af innovativt
> software også sikker på at du ikke kommer til at falde over en andens
> eneret. Du har hermed en retlig _beskyttelse_ der kan være meget mere værd
> end dit eget patent. Har du råd til sagsanlægene mod dig fra de patenter
> du benytter dig af (uvidende) ?

Jamen abstraher lige fra de amerikanske patenter, og
forestil dig flg:

Hypotetisk situation: Man kan kun få patent på software
som reelt er en ny og revolutionerende opfindelse, og
man kan ikke få det på en lillebitte det som f.eks.
windowing, men kun på et lidt større værk. Der udtages
20-30 patenter om året, og du kommer ikke ved et uheld
til at krænke et.

Forestil dig "fair" patentlovgivning og
håndhævelse. Jeg ved godt vi aldrig får det... men du
skal argumentere for, at softwarepatenter stadig er
skadelige, selv hvis man kun kan patentere opfindelser
med opfinderhøjde og det håndhæves 100% korrekt.

> [...]
> med den førende implementation. Sidenhen har firmaet gjort det endnu
> engang. Denne gang hedder produktet blot IPSec og ikke SSH. Denne gang har
> de ikke udformet hele standarden selv, men de har været med fra starten og
> har en af de bedste implementationer - og et kæmpe marked takket være
> den internationale accept af den åbne standard.
>
> Det må da være mere fordelagtigt at være på et marked, hvor der er mange
> om at reklamere og sætte fokus, end at stå alene hvis man har det bedste
> produkt ( og kvalitetsstemplet : "fra os der udviklede xxxx-stanadrden").

Det ved jeg ikke. Det lyder jo meget godt, men det er
vel ikke altid det går sådan. Er det?

Jeg ville nok lægge mere vægt på at den hastighed
software markedet udvikler sig med i dag, og at det man
kan tjene penge på er at være først ude med noget, være
hurtig.

Hvis man har patent, arbejder folk sig udenom. Hvis man
håndhæver det. Håber jeg...

--
Hanne Munkholm      -o)
                    /\        http://www.aub.dk/~luke/