Re: [ITPOLITIK] Jeg vil have beskyttelse

Peter Toft wrote:

> [tillad mig at lege djævlens advokat i fiktiv situation]
>
> Jeg har nu startet firmaet mega-sej-software - jeg har
> belånt hus og hjem for jeg har fået en _FED_ ide -
> ideen til killer-software-produktet, som klart er
> innovativt. De penge jeg smider i mega-sej-software er
> et par millioner som går til udvikling af ide til
> endeligt produkt. Hvorfor skal jeg _ikke_ have et
> patent som beskytter min investering???
>
> ------
>
> hvorfor siger pto nu sådan noget?
>
> Jo - fordi det er den gordiske knude vi skal kunne
> argumentere imod mht. den kommende patent lovgivning,
> [...]

Der er et andet problem. Vi skal også kunne argumentere for at
forholdene
omkring software adskiller sig fra normale patenter, og hidtil har jeg
ikke set noget det soleklart adskiller

Det hævdes SW-patenter bremser udviklingen. Det er sikkert rigtigt, men
gælder det ikke også for almindelige patenter. Når et patent bliver
tildelt går der 20 år før der er konkurence på produktet, prisen vil
selfølge ligge lige under den alternative gammeldags ikke inovative måde
at løse det pågældende problem på. Der er ingen innovation hos andre ind
patenthaveren det kan gå hen og blive doven. Det er klart at udviklingen
vil blive anderles. Firmaer der satser på meget forskningstunge
aktiviter vil selfølgelig ikke forekomme, men det behøver ikke
nødvendighvis at betyde mindre udvikling, det betyder bare at den tunge
forskning må ligge i det offentlige.

Det hævdes også at den lille opfinder bliver svagt stillet fordi han
ikke har resourcerne til at forsvare sit patent. Det er et gammelt
problem sådan har det altid været med patenter, det er det retslige
forsvar det koster pengende, en patenasøgning koster så hvidt jeg ved
ikke mere end nogle få tusinde.

Der bringes i dabatten jævligt eksempler på tåbelige ting som helt klart
ikke har opfindelseshøjde( især fra USA ). Men der er helt sikkert lige
så mange tåbeligtheder når det gælder almindelige patenter.

Så er der den med at software er algoritmer. Det at software er
algoritmer er en ganske bestemt fortolkning. Man kunne lige så godt
argumentere for at software bare var en samling af nuller og ettaller,
det er selfølgelig ikke særligt interessandt, men software kan også
fortolkes ud fra psykolgiske, ergonomiske, pædagogiske etc principper.

--
Med venlig hilsen

Poul-Erik Andreasen