Re: [ITPOLITIK] Jeg vil have beskyttelse

On Sun, 16 Jul 2000, Hans Schou wrote:

> Det er så forskellen på medicin og software.
> Udviklingen af et færdigt produkt tager længere tid,
> og er dermed mere kostbar.

Tiden er klart afgørende. Er retsystemet hurtigt nok til at reagere
overfor patentbrud i den periode, hvor markedsværdien af nyskabelsen er i
top ?

> Men igen. Prisen for udviklingen er ikke relevant.

Prisen er relevant. Den skal sammenlignes med retsomkostningerne.

Lad os sige at det tager 10 år at udvikle ny medicin, mens det tager knap
2 år at udvikle et nyt softwareprogram. Hermed vil det være logisk at
patentlængden f.eks. kun var 3 år for software. Da denne periode er så
kort, så er spørgsmålet om restsystemet har de fornødne resourcer til at
opretholde en reaktionstid, der er kort nok til at en patentbryder ikke
kommer ind og vinder markedsandele, mens produktet stadigt er innovativt ?

Mvh

--
 /\ ,_  _|,_ _  _  _,  |¨) _  _ |_   Marius Simonsensvej 7, 2.tv
/¨¨\| )(_|| (-'.-|`-,  |¨).-|(_ | )  8200 Aarhus N,      Denmark