Re: [ITPOLITIK] DKPTO mandag 21:00

On Mon, 17 Jul 2000, Peter Toft wrote:

> Tak for de gode kommentarer!!
>
> * Nyt afsnit om OSS's betydning (første skud)
> * bunden er delt og noget flyttet om SSLUG til
>   start.
>
> Er vi der?

Generelt: check om du ikke kan s/patent/softwarepatent/

> [...]
> ukritisk adoptere den holdning til softwarepatenter,
> man har i USA.
>
> Det er i USA almen praksis, at kendte matematiske
> algoritmer samt helt generelle koncepter kan
> patenteres, blot disse implementeres i software. Er
> dette tilladt, kan man ved at skrive et stykke software
> uforvarende komme til at bryde patenter. F.eks. er der
> i USA patent på dynamisk generering af web-sider, og på
> at have en formel-editor i et tekstbehandlingsprogram,
> og mange lignende generelle ideer. Af matematiske
> algoritmer kan nævnes RSA krypteringsalgoritmen og

komprimeringsalgoritmen

> LZW.
> LZW algoritmen er baseret på Huffman kodning og
> anvendes til at lave GIF billeder, dvs. det billed-
> format som anvendes på store dele af Internettet.
>

> Lovgivning eller retspraksis
> -------------------------
> Softwarepatenter kan blive et særdeles stort problem
> for os privatprogrammører, som skriver Open Source
> programmer i vores fritid, og lægger dem ud på
> Internet. Vi har reelt ikke mulighed for sikre, at alle

internet eller Internettet.

> de programmer vi skriver, ikke bryder med et eller
> andet bredt patent. Og vi enkelt-personer har slet ikke
> råd til føre en retssag for at få patenter underkendt.
>
> I dag er Open Source bevægelsen en af de rigeste kilder
> til innovation indenfor IT, og vi har allerede set
> mange succeshistorier; Linux er i dag anvendt på ca.
> 25% af alle servere i verden (IDC rapport)

Link til IDC?

> og ca. 60%

s/ca./over/

http://www.netcraft.com/survey/

> ud med støtte til Linux og satser nu på at køre Linux
> på alt fra desktop PC til mainframe.
>
> Både for erhvervsliv og private er Open Source
> programmer og systemer af stor interesse, bla. pga. en
> meget lavere pris for software i forhold til kommerciel
> software. Det er på den baggrund katastrofalt, hvis den
> udvikling ødelægges ved softwarepatenter. Desuden
> bliver softwarepatenter også et reelt problem for
> virksomheder, som har satset deres ressourcer i
> udvikling af teknologi, og ikke på at ansættelse af af

s/at//
s/af af/af/

> [...]
> på software måske som et scenarium, der er helt
> urealistisk at indføre i Europa. Det er det desværre
> ikke.
>
> Patenter på kendte matematiske algoritmer er allerede
> en kendsgerning i flere europæiske lande. Et eksempel
> er LZW patentet, som ud over USA også gælder i
> Tyskland, England, Frankrig og Italien. En
> retsafgørelse for nylig (T935/97 Technical Board of
> Appeal, EPO) bekræfter tendensen: "Dommen er et skridt
> i den retning, som tidsånden kræver og som lægger
> europæisk patent-retspraksis tættere op ad den

Link til afgørelsen.

> [...]
> -------------------------------------
> Den danske patentlovgivning tager udgangspunkt i at
> fremme innovationen ved at muliggøre patentering af
> opfindelser af reel ny værdi. SSLUG mener, at det i
> Danmark fortsat ikke skal være muligt at opnå et patent
> på almene metoder. Et patent skal være en reel mulighed
> for den, der opfinder noget skelsættende. Patenter bør
> ikke gives på ting, som enhver fagmand ved en given
> opgave ville kunne finde på. Ellers bliver selve ideen
> med patenter udvandet. Og samfundsmæssigt betaler vi
> prisen, idet innovationen sættes tilbage.

s/sættes tilbage/bremses/
eller
s/tilbage/i stå/

> Med den
> amerikanske patentpraksis som negativt forbillede, er

softwarepatentpraksis

> SSLUG bange for, at en grotesk situation kan opstå i
> Europa ved indførelse af softwarepatenter.
>
> Den traditionelle tyveårige patentperiode, er desuden

s/,//

> absurd lang når man tænker på nutidens Internet og

s/Internet/internet-/

> computerteknologi, som udvikler sig med en ca.
> syv-dobbelte hast i forhold til anden industri. I

s/en ca./den/
eller
s/dobbelte/dobbelt/

> praksis vil selv en patentperiode på to-tre år være
> meget lang tid for mange IT-firmaer.
>
> SSLUG ønsker, at der vedtages en god og velovervejet
> lovgivning på området, der tilgodeser såvel store som
> små virksomheder samt privatprogrammører, og ikke
> mindst forbrugeren. Det er vigtigt, at vi ikke sætter
> fremtidens IT-samfund i en uholdbar situation, hvor fri
> og gratis software ikke kan udvikles af frygt for
> retsforfølgelse, og hvor danske og europæiske firmaer
> ikke kan udvikle kommerciel software, uden at de skal
> hyre en hær af patentadvokater.

Hans siger, at man ikke skal skrive hyre men ansætte.

--
Du må ikke spamme.
   -- Frit efter Markedsføringsloven §6a