Re: [ITPOLITIK] Næste DKPTO

Carsten Svaneborg wrote:

> Hvad med et par rent praktisk eksempel på hvordan software
> patenter kan påvirke normale folk. Journalister der læser en
(snip)

> Der må findes nogle gode eksempler?

Det gør der sikkert også, men det er desværre ikke nok at de er gode.
Der skal også kunne argumenteres for at årsagen er derekte relateret til
at  der er tale om softwarepatenter. Et hvert patent med for ringe
opfindelseshøjde vil nemlig virke bremsende. Kunderne vil nemlig kun
betale hvis det innovative element retfærdiggør et merbetaling.

Jeg kan faktisk give et godt eksempel inden for hardware, nemlig IBMs
MCA-bus som da den kom frem var teknologisk ganske fremragende, men den
havde ikke opfindelseshøjde. IBM fik alligevel raget sig patent, og
prøvede at få hardwarebranchen til at betale "skat". Det ville
hardvarebranchen ikke og fortsatte med at benytte AT-bussen, lang tid
efter at den var forældet.

Det er nødevendigt at finde eksempler den enten kan bruges til at
argumentere for at der kommer flere "flade patenter" ved software eller
at de bliver værre.

--
Med venlig hilsen

Poul-Erik Andreasen