Re: [ITPOLITIK] DKPTO mandag 22.30

On Mon, 17 Jul 2000, Peter Toft wrote:

> [...]
>
> At opnå patent på software er meget udbredt i USA, men
> har hidtil kun været muligt i et meget begrænset omfang
> i Europa. Dette er tilsyneladende ved at ændre sig.
>
> Der er pres fra USA for at tilpasse patentlovgivningen
> i EU til den amerikanske, og der er tiltag til en
> diskussion om ændring af München-konventionen i EU i
> forbindelse med planer om en harmonisering af den
> europæiske patentlovgivning generelt.
>
> Softwarepatenter er et emne, som skal tages meget
> seriøst af softwareudviklere, uanset om det er små
> IT-iværksættere eller fra store firmaer. Det er

Lyder mærkeligt. " uanset om det er små
IT-iværksættere eller fra store firmaer."

" uanset om det er fra små
IT-iværksættere eller fra store firmaer."

måske??

> særdeles vigtigt at de embedsmænd og politikere, der
> skal udforme Europas fremtidige patentlovgivning
> forstår, at specielt Open Source-bevægelsen kan blive
> ramt hårdt af softwarepatenter.
>
> Specielt set i lyset af den digitalisering, vores
> samfund i disse år gennemgår, hvor Internet og
> computere har stor indvirkning på alle mennesker i
> samfundet,

" computere har stor indvirkning på alle mennesker i
samfundet" kommer til at lyde lidt for primitivt
sprogligt synes jeg. Måske er det bare mig.

kan softwarepatenter få langt større
> [...]
> man har i USA.
>
> Det er i USA almen praksis, at kendte matematiske
> algoritmer samt helt generelle koncepter kan
> patenteres, blot disse implementeres i software. Er
> dette tilladt, kan man ved at skrive et stykke software
> uforvarende komme til at bryde patenter. F.eks. er der
> i USA givet softwarepatent på dynamisk generering af
> web-sider, og på at have en formel-editor i et
> tekstbehandlingsprogram, og mange lignende generelle
> ideer. Af matematiske algoritmer kan nævnes
> RSA-komprimeringsalgoritmen og LZW.  LZW-algoritmen er

Nej nej nej nej!! RSA er en krypteringsalgoritme. LZW
er en komprimeringsalgoritme.

der skal stå: " Af matematiske algoritmer kan nævnes
krypteringsalgoritmen RSA og komprimeringsalgoritmen
LZW."

> [...]
> råd til føre en retssag for at få patenter underkendt.
>
> I dag er Open Source-bevægelsen en af de rigeste kilder
> til innovation indenfor IT, og vi har allerede set
> mange succeshistorier; Linux er i dag anvendt på
> ca. 25% af alle servere i verden (IDC rapport
> http://news.cnet.com/news/0-1003-200-1546430.html) og
> over 60% af alle webservere på Internettet kører Open
> Source-webserveren Apache
> (http://www.netcraft.com/survey/). Firmaer som IBM er
> nu aktivt gået ud med støtte til Linux og IBM satser nu
> på at køre Linux på alt fra desktop PC til mainframe.

Et komma et sted i sidste sætning ovenfor??

> Både for erhvervsliv og private er Open
> Source-programmer og -systemer af stor interesse,
> bla. pga. en meget lavere pris for software i forhold
> til kommerciel software. Det er på den baggrund
> katastrofalt, hvis den udvikling ødelægges ved
> softwarepatenter. Desuden bliver softwarepatenter også
> et reelt problem for virksomheder, som har satset deres
> ressourcer på udvikling af teknologi, og ikke på
> ansættelse af advokater.

Afsnittet skal omskrives. Det lyder ikke sammenhængende
mere. Muligvis helt ud. Overgang til næste afsnit et
problem. IBM-ting og "Open Source er relevant" passer i
øvrigt slet ikke under overskriften. Giv det et afsnit
for dig selv, i stedet for at ødelægge afsnittet om
> [...]

> med patenter udvandet. Og samfundsmæssigt betaler vi
> prisen, idet innovationen bremses.
> Med den amerikanske software-patentpraksis som negativt
> forbillede, er SSLUG bange for, at en grotesk situation
> kan opstå i Europa ved indførelse af softwarepatenter.
>
> Den traditionelle tyveårige patentperiode er desuden
> absurd lang, når man tænker på Internettet og
> computerteknologi, som udvikler sig med en ca.
> syv-dobbelt hast i forhold til anden industri.
> I praksis vil selv en patentperiode på to-tre år
> være meget lang tid for mange IT-firmaer.

"for mange IT-firmaer" -> i IT branchen

> SSLUG ønsker, at der vedtages en god og velovervejet
> lovgivning på området, der tilgodeser såvel store som
> små virksomheder samt privatprogrammører, og ikke mindst
> forbrugeren. Det er vigtigt, at vi ikke sætter
> fremtidens IT-samfund i en uholdbar situation, hvor
> fri og gratis software ikke kan udvikles af frygt for

udvikles -> udvikles og anvendes

> retsforfølgelse, og hvor danske og europæiske firmaer
> ikke kan udvikle kommerciel software, uden at de skal
> ansætte en hær af patentadvokater.

Hele teksten skal gennemgås sprogligt - jeg synes at
det er blevet usammenhængende og halvdårligt sprog
mange steder. Pas på at overgangene mellem afsnittene
giver mening, og at et afsnits indhold passer med
overskriften på afsnittet

Den er ikke klar før nogen har gjort den en sproglig
tjeneste!!!

> [...]
>   Pressemeddelelse udsendt af SSLUGs bestyrelse
> * [http://www.sslug.dk/artikler/Flemming_Bjerke_kronik.html]
>   Flemmings Bjarkes kronik fra Politiken
> * [http://www.researchoninnovation.org/patent.pdf]
>   "SEQUENTIAL INNOVATION, PATENTS, AND IMITATION"
>   af James Bessen og Eric Maskin fra MIT.
>   Matematisk model som viser at softwarepatenter
>   kan være hæmmende for velstand som sådan.
> * [http://www.freepatents.org]
>   En masse information om softwarepatenter.
>
> SSLUG kontakt
> -----
> SSLUG kan kontaktes via email til bestyrelsen på

Hvis jeg lyder sur er det fordi det er sent og lige har
været mandag hele dagen. Pænt undskyld hvem jeg end må
have trådt på i dag.

--
Hanne Munkholm      -o)
                    /\        http://www.aub.dk/~luke/