Re: [ITPOLITIK] DKPTO tirsdag 06.25

On Tue, 18 Jul 2000, Peter Toft wrote:

> [...]
> i EU til den amerikanske, og der er tiltag til en
> diskussion om ændring af München-konventionen i EU i
> forbindelse med planer om en harmonisering af den
> europæiske patentlovgivning generelt.
>
> Softwarepatenter er et emne, som skal tages meget
> seriøst af softwareudviklere, uanset om det er fra små
> IT-iværksættere eller fra store firmaer.  Det er
> særdeles vigtigt at de embedsmænd og politikere, der
> skal udforme Europas fremtidige patentlovgivning
> forstår, at specielt Open Source-bevægelsen kan blive
> ramt hårdt af softwarepatenter.
>
> Specielt set i lyset af den digitalisering, vores

Specielt står 2 gange kort efter hinanden. Kan vi ikke
sige "at især Open Source bevægelsen"? Eller også kan
vi droppe nr 2 "specielt", så der bare står "Set i
> [...]

> patenteres, blot disse implementeres i software. Er
> dette tilladt, kan man ved at skrive et stykke software
> uforvarende komme til at bryde patenter. F.eks. er der
> i USA givet softwarepatent på dynamisk generering af
> web-sider, og på at have en formel-editor i et
> tekstbehandlingsprogram, og mange lignende generelle
> ideer. Af matematiske algoritmer kan nævnes
> krypteringsalgoritmen RSA og komprimerings-
> algoritmen LZW.  LZW-algoritmen er baseret på Huffman
> kodning og anvendes til at lave GIF-billeder, dvs. det
> billedformat som anvendes på store dele af Internettet.

sidste linie er primitivt sprog synes jeg. Desuden står
"anvendes" 2 gange hurtigt efter hinanden.
"...GIF-billeder, som er et meget udbredt billedformat
på Internettet."

>Lovgivning eller retspraksis
> ----------------------------
> Softwarepatenter kan blive et særdeles stort problem
for Open Source.
> Os privatprogrammører, som skriver Open Source
> programmer i vores fritid, og lægger dem ud på
> Internet, vi har reelt ikke mulighed for sikre, at alle
> de programmer vi skriver, ikke bryder med et eller
> andet bredt patent. Det vil betyde, at alle firmaer
> eller brugere der bruger programmerne i firma-regi vil
> uforvarende kunne komme til at krænke patentet.

Sproget! I heele afsnittet. Jeg prøver.
"Softwarepatenter kan blive et særdeles stort problem.
Privatprogrammører som os, der skriver Open Source
programmer i vores fritid, og lægger dem ud på
Internettet, har reelt ikke mulighed for at sikre
at de programmer vi skriver ikke krænker et eller andet
bredt patent. Det vil betyde, at alle firmaer eller
brugere, der anvender programmerne i erhvervsmæssigt
regi, uforvarende vil kunne komme til at krænke
patentet."

Eller:
"Softwarepatenter kan blive et særdeles stort problem
for Open Source.
Privatprogrammører, der skriver Open Source programmer
i deres fritid, og lægger dem ud på Internettet, har
reelt ikke mulighed for at sikre sig at de programmer
de skriver ikke krænker et eller andet bredt
patent. Det vil betyde, at alle firmaer eller
brugere, der anvender programmerne i erhvervsmæssigt
regi, uforvarende vil kunne komme til at krænke
patentet."

Nu går overskriften galt. Dette afsnit skal have
titlen:
Open Source er innovativt
-------------------------
eller sådan noget. Så skal den med lovgivning eller
retspraksis flyttes ned under afsnittet, og så skal den
nye overskrift nok  en tand op. Så det bliver:

Open Source er innovativt
-------------------------
Softwarepatenter kan blive et særdeles stort
problem....

I dag er Open Source-bevægelsen...

Lovgivning eller retspraksis
----------------------------
I USA får man let et patent...

> I dag er Open Source-bevægelsen en af de rigeste kilder
> til innovation indenfor IT, og vi har allerede set
> mange succeshistorier; Linux er i dag anvendt påe>
ca. 25% af alle servere i verden (IDC rapport
> [...]
>   af SSLUGs bestyrelse
> * [http://www.sslug.dk/presse/swpat.html]
>   Farlig udvikling i dansk patentpolitik
>   Pressemeddelelse udsendt af SSLUGs bestyrelse
> * [http://www.sslug.dk/artikler/Flemming_Bjerke_kronik.html]
>   Flemmings Bjarkes kronik fra Politiken
> * [http://www.researchoninnovation.org/patent.pdf]
>   "SEQUENTIAL INNOVATION, PATENTS, AND IMITATION"
>   af James Bessen og Eric Maskin fra MIT.
>   Matematisk model som viser at softwarepatenter
>   kan være hæmmende for velstand som sådan.
> * [http://www.freepatents.org]
>   En masse information om softwarepatenter.

En eller anden skal gå referencerne efter og sikre at
alle URL'er virker.

--
Hanne Munkholm      -o)
                    /\        http://www.aub.dk/~luke/

Anywhere the wind blows doesn't really matter to me
-- Queen