Re: [ITPOLITIK] DKPTO tirsdag 06.25

Peter:

> ---------------------
>
> Patentering af computerprogrammer
> ---------------------------------
>
> Af Skåne Sjælland Linux User Group, som er en
> dansk-svensk brugergruppe for styresystemet Linux med
> over 5500 medlemmer.  SSLUG arbejder for at fremme fri
> og åben software. Hjemmeside for SSLUG er
> http://www.sslug.dk

Af Skåne Sjælland Linux User Group. En dansk-svensk gruppe
af Linux-brugere med over over 5500 medlemmer. SSLUG
arbejder for at fremme fri og åben software. SSLUG's
hjemmeside findes på http://www.sslug.dk/

> ---------------------------------
>
> At opnå patent på software er meget udbredt i USA, men
> har hidtil kun været muligt i et meget begrænset omfang
> i Europa. Dette er tilsyneladende ved at ændre sig.
>
> Der er pres fra USA for at tilpasse patentlovgivningen
> i EU til den amerikanske, og der er tiltag til en
> diskussion om ændring af München-konventionen i EU i
> forbindelse med planer om en harmonisering af den
> europæiske patentlovgivning generelt.

... i forbindelse med planer om en generel harmonisering af
den europæiske patentlovgivning.

> Softwarepatenter er et emne, som skal tages meget
> seriøst af softwareudviklere, uanset om det er fra små
> IT-iværksættere eller fra store firmaer.  Det er
> særdeles vigtigt at de embedsmænd og politikere, der
> skal udforme Europas fremtidige patentlovgivning
> forstår, at specielt Open Source-bevægelsen kan blive
> ramt hårdt af softwarepatenter.

... uanset om man er en lille IT-iværksætter eller et stort
etableret (edb-)firma.

> Specielt set i lyset af den digitalisering, vores
> samfund i disse år gennemgår, hvor Internet og
> computere har stor nytteværdi for samfundet,
> kan softwarepatenter få langt større indflydelse på
> vores hverdag end de fleste forestiller sig i dag.

<kan diskuteres>
 s/Internet/internettet/
</kan diskuteres>

> En harmonisering af patentlovgivningen i Europa kan
> sikkert være en god ide. Men vi skal ikke i Europa
> ukritisk adoptere den holdning til softwarepatenter,
> man har i USA.

<kan diskuteres>
 s/ide/idé
</kan diskuteres>

... ukritisk overtage USA's holdning til softwarepatenter.

> Det er i USA almen praksis, at kendte matematiske
> algoritmer samt helt generelle koncepter kan
> patenteres, blot disse implementeres i software. Er
> dette tilladt, kan man ved at skrive et stykke software
> uforvarende komme til at bryde patenter. F.eks. er der
> i USA givet softwarepatent på dynamisk generering af

s/softwarepatent/patent

> web-sider, og på at have en formel-editor i et
> tekstbehandlingsprogram, og mange lignende generelle
> ideer. Af matematiske algoritmer kan nævnes
> krypteringsalgoritmen RSA og komprimerings-
> algoritmen LZW.  LZW-algoritmen er baseret på Huffman
> kodning og anvendes til at lave GIF-billeder, dvs. det
> billedformat som anvendes på store dele af Internettet.
>

> Lovgivning eller retspraksis
> ----------------------------
> Softwarepatenter kan blive et særdeles stort problem.
> Os privatprogrammører, som skriver Open Source
> programmer i vores fritid, og lægger dem ud på

s/Open Source programmer/Open Source-programmer

> Internet, vi har reelt ikke mulighed for sikre, at alle
> de programmer vi skriver, ikke bryder med et eller

s/at alle de programmer/at de programmer/

Ellers helt fint.

Jacob
--
"There are only two types of data: