Re: [ITPOLITIK] Næste DKPTO

Carsten Svaneborg wrote:

> :*) Der er nok ikke mange fru Jensen der vil acceptere IBM's
> MCA bus fra 80'erne som et patent der har påvirket dem dybt.

Hvad i himlens navn har Fru Jensen at gøre her. Dem vi er oppe i mod er
politikere og deres embedsmænd, samt dele af industrien. Nogen af dem
kan godt
tænke lidt selv ;-)

> Jeg mener gif eksemplet er godt. Fordi det kan omtales som
> 'det billed format der bruges på internettet'. microsoft's
> patent af CSS er langt sværere at forklare.

Det at det kan omtales som 'det billed format der bruges på
internettet', det gør måske nok emnet lettere gennemskueligt, men det er
ikke nok. GIF er et fladt patent, det er MCA-bussen også. Det ene er
software det andet er hardware. Det der er min hovedpointe er at hvis
ønsker at lave noget moderne effektiv lobbyvirksomhed må vi 100%
saglige, og så går det ikke bare at påpege en masse svagheder ved
softwarepatenter hvis de samme svagheder er ved hardwarepatenter.
Hovedårsagen til at der ikke er patenter på software må vist siges at
være en blanding af tradition og tilfældigheder. Det der er vores (
OSS-tilhængere) problem, hvis vi ikke passer på er, at vi let kommer til
at fremstå som nogen der bare vil hytte deres eget skind.

--
Med venlig hilsen

Poul-Erik Andreasen