Re: [ITPOLITIK] et grelt eksempel

On Tue, 25 Jul 2000, Peder H. Reuther wrote:

> Her et grelt eksempel på, hvad der (her: på EU-retligt plan) kan komme af
> uigennemtænkt IT-regulering. Det er den del af et notat, som jeg af min
> chef ved en ISP´er blev bedt om udarbejde.

Er det så slemt?

> Caching på en enkeltbrugers pc eller på en proxy-server er således
> omfattet af bestemmelsen, og giver medlemsstaternerne en pligt til, at
> gennemføre en lovgivning, som indebærer, at en ophavsmand tillægges ret
> til at forbyde caching af det ophavsretligt beskyttede værk. Dette er
> kernen i problematikken.

De fleste web-caches honorerer allerede no-cache. (Ala <META
HTTP-EQUIV="Pragma" CONTENT="no-cache">).

Så hvis blot det blev modificeret til, at det var ophavsmandens pligt at
sætte en sådan header ind, så ville det egentlig ikke volde de store
tekniske problemer.

> Direktivet blev ikke vedtaget. Tankevækkende er det ikke desto mindre, at
> det overhovedet kom på bane i den form. At respektere virkeligheden burde
> være en selvfølge, men er det tilsyneladende ikke. Det forudsætter jo, at
> virkeligheden kendes.

Det er der andre mere tydelige eksempler på. (Wassenaar, preservation of
traffic data by Internet Service Providers for law enforcement purposes).

/Ole
--
Du må ikke spamme.
   -- Frit efter Markedsføringsloven §6a