Re: [ITPOLITIK] UK får big-brother-lov

Carsten Svaneborg wrote:

> Jeg tror danskere er noget mere bevidste om BigBrother.

Desværre nej. Min erfarring er at danskerne er trætte af at slås for
deres ret. Jeg oplever at flere og flere ikke gider høre mere om
rettigheder og krænkelser af samme. De fleste mener
overvågningssamfundet kommer uanset hvad.
Læg mærke til at danske politikere har taget flere og flere tiltag mod
at adoptere BigBrother-modeller fra udlandet de sidste par år, og
modstanden og debatten i folket er blevet mindre og mindre for hver
gang.
Hvis danskerne virkeligt var beviste (eller rettere ønskede at være
beviste) om vores retssikkerhed, burde der have været voldsom
opstandelse allerede for år tilbage, da skattevæsnet fik lov til at
bryde ind i folk bolig UDEN en dommerkendelse.

> I England har de jo i forvejen TV overvågning af ethvert
> offentlig toilet og alle mulige andre steder.

Og det kommer også her. Det er også blevet lovligt at videoovervåge på
danske arbejdspladser (dog skal arbejdsgiveren gøre opmærksom på at det
sker, modsat England) og der bliver mere og mere populært.
Det i sig selv synes jeg ikke er specielt skræmmende. Jeg synes det er
meget værre at ikke er lavet nogen lovgivning eller nogle retningslinier
for hvordan arbejdsgiveren må bruge denne videoovervågning.

Martin Parm