Date: Thu, 1 Nov 2001 15:53:17 +0100 (CET)
From: Ole Tange <sslug@sslug>
To: Anni Hedegaard Jensen <sslug@sslug>
Subject: RE: Dokumentliste virker ikke længere

On Thu, 1 Nov 2001, Anni Hedegaard Jensen wrote:

> For mig lyder dit problemer som resultatet af ændringen af opbygningen
> af vores database-servere og denne nye opbygning har gjort det
> nødvendigt at konstruere links på en anden måde.

Da jeg er IT-konsulent af profession, så kan jeg se, at forskellen mellem
det, som I leverer i øjeblikket, og det, som jeg kan bruge, er minimal.
Ændringen kan foretages maskinelt, og jeg tilbyder gerne at lave denne
maskinelle ændring. Lad mig høre, hvis det har interesse.

Den nuværende opbygning lever desuden ikke op til Forskningsministeriets
anbefalinger for offentlige websider. Hvis I har lavet jeres webside om
efter 18. februar 2000 (og det må vel være tilfældet her), så forventes
det, at den bliver udformet i overensstemmelse med de nye grundprincipper.

http://www.fsk.dk/cgi-bin/doc-show.cgi?doc_id=21766&doc_type=28&markwords=HTML

Således overholder den ikke nogen HTML-standard:

http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2F147.29.40.91%2F_DOCLIST_A562467590%2F506%26F%26%2600010001&charset=%28detect+automatically%29&doctype=Inline

> Vi har udarbejdet en links-vejledning og jeg vedhæfter denne sammen med
> et par eksempler på links, og håber du igen kan komme til at bruge dine
> bookmarks.

Du har sendt mig et tekstdokument som et Microsoft Word attachment som jeg
har fjernet. Fordi min epost læses på en række maskiner både under rejser
og fra forskellige arbejdssteder, har jeg ikke altid adgang til MS Word.
Jeg bruger heller ikke MS Word til daglig og den versionen jeg har er
sandsynligvis væsentligt ældre og ukompatibel med det dokumentet du har
sendt. Ved at vedlægge et dokument som nemt kunne have været lagt direkte
ind i din email som almindelig tekst med normal cut-and-paste teknik, må
dokumentet gemmes, konverteres og flyttes til en anden maskine. En noget
kompliceret og tidkrævende process. Det udsætter også den anden maskine
ufrivilligt for muligheden af såvel binære som makro-viruser som kan ligge
i dokumentet. Noget som er både unødvendigt og lidet hensynsfuldt. Hvis du
mener at dit dokument har speciel formatering som er vigtig for min
forståelse af indholdet, så send det i HTML eller RTF format. Ellers er
også almindelig tekst en åben og gratis standard med en potentiel rig og
udtryksfuld grammatik og syntaks.

Du må ikke tolke dette svar som en uvilje fra min side mod at læse din
besked. Det er istedet et udtryk for solidaritet med andre brugere som
ikke ved hvad de skal gøre med attachments til email og ikke tør sige det.
Det er en protest mod en monopoliserende industri som tvinger os til
underkastelse for proprietære standarder, bruger-uvenlighed,
markedsarrogence og grådighed. Det er også et forsøg fra min side på at
bruge mindre tid på at flytte filer og mere tid på noget nyttigt.

Jeg beklager hvis det giver dig bøvl, men hvis du ikke føler at beskeden
er vigtig nok til at formidle på en enklere og mere læselig måde, må den
regnes som ulæst.

/Ole
--
http://www.ole.tange.dk/dr/