Re: [ITPOLITIK] DR om netbanker

Jens Godsk Kolberg wrote:
> DR har lavet en undersøgelse om netbanker
> (http://www1.dr.dk/pubs/nyheder/html/nyheder/penge/netbanker/).

Hmm. jeg får  "System is starting, please try again later." på DR
måske er de ved at reboote deres nyheder?

Jeg har lige sendt følgende til DR:

>Hvilke krav stiller netbankerne til din computer?
>Hvis man vil stå 100 pct. frit i sit valg af netbank, så skal man have en
PC
>med minimum Windows 95 som styresystem og browseren skal være en Internet
>Explorer version 4.01 eller nyere. Flere netbanker kan betjene
>Macintosh-computere og/eller Netscape eller Opera browsere, men det eneste,
>som alle accepterer, er software fra Microsoft.
>
>Forklaringen på denne tekniske intollerance er, at det handler om
sikkerhed.
>Mange af bankerne benytter sig af programmeringssproget Java VM, og det
>fungerer ikke altid tilfredsstillende på Macintosh-computere eller i
>Netscape.

Det hander ikke om sikkerhed. Og det er misvisende at sige at Java ikke
fungere under Netscape.

Der findes en standard Java VM, der er defineret af SUN, der har opfundet
Java programmeringssproget, men Microsoft har valgt at ændre lidt ved den
og derved lavet en Microsoft dialekt af Java, der ikke er 100% kompatibelt
med SUNs Java standard. Netscape distribuere Sun's standard java.

Årsagen er selvfølgeligt at et standard Java program kan køres på enhver
computer, uafhængig af operativ systemet, og bliver et sådan
programmeringssprog populært så kan det erodere Microsoft's muligheder
på at bruge dets monopol på operativsystemer til at kontrollere brugerene.

Derfor har de lavet Microsoft dialekten af Java, der virker særligt godt på
Microsoft windows operativsystemer, og som ikke virker ret godt hvis man
forsøger at fortolke det som standard Java på alle andre operativsystemer.

se http://news.cnet.com/news/0,10000,0-1003-201-333486-0,00.html

Og netbankerne har åbenbart valgt at bruge ikke Java standarden, men
Microsoft dialekten af Java, fordi denne bliver automatisk installeret
sammen med Windows, således at brugere af netbanker ikke skal hente
ekstra software for at bruge netbanken.

Sun har sagsøgt Microsoft fordi de har forsøgt at misbruge Java ved at
lave en dialekt der ikke kan kører på alle computere, som netop var
ideen med Sun Java, men som kun virker på Windows.
Se:http://news.cnet.com/news/0,10000,0-1003-201-333486-0,00.html

Sun og Microsoft retsagen blev løst i slutningen af Januar 2001 ved en
aftale,
der gør at Microsoft kun må distribuere produkter der anvender en forældet
java 1.1.4 version, og disse produkter skal opfylde Sun's Java
Kompatibilitetstests.

> Og da 90-95 pct. af alle brugere alligevel bruger Internet
> Explorer er det langt det billigste kun at udvikle et sikkert system til
den
> browser.

Netbankerne har øjensyneligt ikke spekuleret over hvad det betyder at
være afhængige af et monopol.

Nye windows produkter fx. windows XP ikke kommer med Java installeret
på grund af retssagen, og Microsoft er forhindret igennem aftalen at
distribuere deres egen Java dialekt.  Dvs. at ingen af de kunder der bruger
en browser fra den nyeste windows XP vil være istand til at bruge en
Microsoft Java dialekt baseret netbank.

Se fx.
http://www.zdnet.com/zdnn/stories/news/0,4586,2790355,00.html?chkpt=zdnn_rt_latest

Og folk der ikke bruger windows, fx. Linux folk kan ikke bruge netbanken,
fordi den bruger en gammel Microsoft dialekt af Java, der kun findes til
gamle Microsoft operativsystemer.

Havde netbankerne brugt standard Java, så kunne alle brugerene hente
denne fra Sun, og så bruge netbanken efter den var installeret, men det
valgte de ikke at gøre fordi det var besværligt.

Resultatet er idag at netbankerne vil miste alle deres kunder, der updatere
til windows XP (ligesom de allerede har mistet dem der har updateret til
LInux) med mindre de ændrer deres systemer til at være kompatible med
enten Suns Standard Java, eller laver en ny løsning der virker for
Microsoft XP brugere.

Dette er grunden til at det altid er bedre at følge en standard, istedet for
hvad 95% af brugeren brugere idag. Fordi i morgen er situationen muligvis
en helt anden.

Min Bank - Sparkasse-Mainz bruger forøvrigt slet ikke Java, og virker
derfor 100% perfekt under alle operativsystemer.

--
  Carsten Svaneborg   http://www.mpip-mainz.mpg.de/~svanebor
<out of signature error, please reboot internet>