Re: sslug-itpolitik Digest 4 Nov 2001 11:34:06 -0000 Issue 292

Specielt sætningen "Mange af bankerne benytter sig af programmeringssproget Java VM, og det fungerer ikke altid tilfredsstillende på Macintosh-computere eller i Netscape." undrer mig. Er det virkeligt rigtigt ??

At de bruger java, overført som bytecode til Java Virtual Machine... ja, mange af dem. Jeg har selv Danske Bank, og de bruger Java Applets til at lave en sikker, krypteret kommunikation. Jeg har checket et par andre banker for nyligt, og de ser ud til at bruge lignende systemer.

Jave bytecode er standardiseret, og virker lige godt på alle korrekte
implementationer, også til Macintosh (og til Opera på Linux og Windows).
Om det at virke korrekt så er tilfredsstillende... :)

Problemet er at i hvert fald Danske Bank bruger en kombination af
Java og Javascript/ECMA-script, som løber an på et interface mellem
Java applet'en og javascript på siden. Dette interface findes kun i
Netscape version 4.08+ til Windows (og måske til unix, jeg fik det en
kort overgang til at virke på Solaris, men så ændrede de noget :).

Jeg har Netscape 4.08 installeret udelukkende for at kunne bruge min
"netbank".
Jeg kan ikke se hvorfor jeg skal køre det igennem en browser, når Windows
nu er et krav... hvorfor bruger jeg ikke bare deres stand-alone online bank.

Til IE bruges et activeX program istedet, så den behøver ikke java/javescript
interaktion.

/L